چاپ وینیل و مش؛ شباهت ها و تفاوت ها

چاپ وینیل و مش بعنوان پوستر دیواری

شاید تا بحال استیکرهای تبلیغاتی متعددی را در شهر یا پشت شیشه فروشگاه‌های بزرگ دیده باشید و از خود بپرسید که کدامیک چاپ وینیل و مش است کدام یک استیکر هستند؟ پس چرا سطح یکی از آنها پر از منفذ ریز است و نور را از خود عبور می‌دهد، اما دیگری کاملاً صاف و بدون هیچ‌گونه راه عبور نور است!

در پاسخ به این سؤال، باید گفت این دو متریال جزو ابزارهای تبلیغاتی در فضاهای باز و نمایشگاهی محسوب می‌شوند که برخی از آن‌ها دارای سطح صاف، یکدست و براق هستند که به آنها چاپ وینیل می‌گویند و برخی دیگر سطح مات و سوراخ‌ دار یا اصطلاحاً لانه زنبوری دارند که به آنها چاپ مش گفته ‌می‌شود. برای اینکه بهتر متوجه تفاوت‌ها و شباهت‌های وینیل و مش شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا ادامه مطلب با ما همراه باشید.

ما در این مطلب قصد داریم علاوه بر معرفی چاپ وینیل و مش، این دو محصول را با یکدیگر مقایسه کنیم تا بهتر متوجه تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو متریال شوید.

برچسب مش وی شیشه خودرو

چاپ وینیل چیست؟

چاپ وینیل یکی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین روش‌های تبلیغاتی و تزئینی در صنعت چاپ دیجیتال است که در حوزه تبلیغات محیطی، تزئینات، دکورسازی و همچنین مارکتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. وینیل در واقع بر روی انواع ورق‌های نازک از جنس PVC انجام ‌می‌شود که یک طرف آن طرح دلخواه و طرف دیگر حالت چسبنده دارد که می‌توانید آن را بر روی هر نوع سطح صاف و مسطحی بچسبانید. چاپ استیکر روی چندین نوع ورق استیکر مختلف انجام ‌می‌شود که به این ورق‌های پشت چسب‌دار، Vinyl گفته ‌می‌شود.

کاغذ وینیل پشت چسب‌دار بیشترین کاربرد را در تبلیغات فضای داخلی یا indoor و هم در تبلیغات فضای خارجی یا outdoor دارد. چاپ استیکر یا همان چاپ وینیل، نوعی فناوری چاپ پیشرفته است که توسط دستگاه چاپ یووی رول و دستگاه چاپ اکوسالونت انجام ‌می‌شود. کاغذ وینیل از نظر جنس به انواع مختلف چاپ وینیل مات، چاپ وینیل براق و چاپ وینیل شفاف یا شیشه‌ای تقسیم می‌شود.

چاپ وینیل با توجه به قابلیت پشت چسب‌دار بودن، قابلیت شستشو، چاپ پذیری بسیار بالا، جنس مقاوم در برابر کشش، حرارت، رطوبت، خط و خش و صدمات ناشی از اشیا و شرایط محیطی، تنوع در مات و براق بودن سطح وینیل، در صنعت چاپ و تبلیغات محیطی همانند چاپ بنر، به‌طور وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت چاپ انواع وینیل مات، براق و شیشه‌ای به ازای هر متر مربع 120.000 هزار تومان است.

چاپ وینیل مات

کاربردهای چاپ وینیل

1) قابلیت استفاده از وینیل پشت چسب‌دار در تزئینات و دکوراسیون فضای داخلی منازل، اتاق کار و اتاق کودک به ‌عنوان جایگزینی برای کاغذ دیواری

2) نصب وینیل تبلیغاتی بر روی بدنه وسایل نقلیه عمومی

3) نصب وینیل شیشه‌ای بر روی شیشه فروشگاه‌های بزرگ، سوپر مارکت‌ها، رستوران‌ها، فست‌ فودها و بوتیک‌ها

4) استفاده از وینیل براق برای درج تبلیغات روی درهای کرکره‌ای مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز تجاری و گاراژها

5) به‌کارگیری وینیل شفاف برای پوشش دهی اتاقک‌های شیشه‌ای در ادارات دولتی و اماکن عمومی

6) استفاده از چاپ وینیل و برچسب‌های معرفی جهت بسته بندی محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی

7) نصب وینیل تبلیغاتی بر روی بدنه ماشین‌های سنگین و ترنسفری

8) نصب وینیل براق بر روی زمین فضاهای عمومی مانند کف پله‌ها، راهروها، راه‌ پله‌ها، سنگ‌ فرش ها، ورودی فروشگاه‌ها، پیاده‌ روها و معابر عمومی

9) استفاده از وینیل تبلیغاتی بر روی بدنه پله‌های برقی، درها یا دیوارهای آسانسور

10) نصب چاپ استیکر تزئینی بر روی قاب گوشی موبایل، کیبورد، موس، استراحتگاه لپ‌ تاپ، اسکین و کاور لپ‌تاپ

11) استفاده از چاپ وینیل برای تزئین سقف اتاق خواب یا سقف‌های کشسان

چاپ استیکر وینیل مات

چاپ مش چیست؟

چاپ مش یکی از انواع استیکرهای پشت چسب‌دار است که به‌ شکل شبکه‌ای از سوراخ‌های بسیار ریز ساخته شده و یک طرف آن چسب‌دار است. این سوراخ‌ها باعث می‌شوند که نور به‌ راحتی از آن رد شده و در روز که نور محیط زیاد است، طرح چاپی از بیرون به‌ خوبی و به ‌شکلی کاملاً مشخص دیده شود. در شب نیز که نور فضا زیاد است، طرح شما کمی محو و کمرنگ‌تر دیده ‌می‌شود و در عوض فضای داخل (پشت نمای اصلی) کاملاً مشخص است.

چاپ مش در دو نوع مات و براق موجود است و به‌ دلیل مقاومت بالایی که به کشش و صدمات سطحی دارد، برای استفاده در طولانی مدت بسیار مناسب است. البته ممکن است این تصور به وجود بیاید که چاپ مش هم مانند چاپ بک لایت می‌تواند نور را از خود عبور دهد، اما در واقع این دو محصول با یکدیگر یک تفاوت اساسی دارند، آن هم این است که سطح مش مشبک و لانه زنبوری است و سطح بک لایت صاف و براق و بدون درز است. قیمت چاپ مش هر مترمربع 160.000 هزار تومان است که بسته به ابعاد و متراژ سفارشات امکان تغییر قیمت وجود دارد.

کاربردهای چاپ مش

1) قابل استفاده برای استند های تبلیغاتی، استندها، نما آگهی، پنجره وسایل‌ نقلیه، ایستگاه‌های اتوبوس داخل شهری، حتی مترو و قطارها

2) نصب چاپ مش بر روی شیشه آژانس‌های املاک، داروخانه‌ها، آژانس‌های مسافرتی و هواپیمایی، رستوران‌ها و فست‌ فودها، فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها و….

3) استفاده از چاپ مش برای پوشش دهی شیشه‌های اتاق جلسات

4) قابلیت استفاده از چاپ مش در محیط‌های نمایشگاهی

5) مورد استفاده برای جلوگیری از تابش شدید نور خورشید و گرفتن دید ساختمان‌های مجاور

6) نصب مش تبلیغاتی در مراکز اداری، تجاری، مسکونی

چاپ مش بدون چسب

تفاوت‌ها و شباهت‌های چاپ وینیل و مش

چاپ وینیل و مش برای تبلیغات در چاپ فضای خارجی، فضاهای باز و نمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند و امکان نصب این دو متریال تبلیغات محیطی در مکان‌های مختلف وجود دارد. اما بین مش و وینیل تفاوت‌ها و شباهت‌های قابل توجهی وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

تفاوت‌های چاپ وینیل و مش

شکل ظاهری
از مهمترین تفاوت‌های بین این دو نوع چاپ، می‌توان به ‌شکل ظاهری آنها اشاره کرد. وینیل ظاهری صاف، براق و کاملاً یکدستی دارد، در صورتی که چاپ مش دارای سوراخ‌های بسیار ریز شبکه‌ای است که استیکر این قابلیت را ندارد.

قابلیت عبور دهی نور
وجه تمایز اصلی چاپ مش نسبت به چاپ وینیل، در قابلیت عبور دهی نور در آنهاست. از تفاوت‌های این دو نوع متریال می‌توان به منافذ لانه زنبوری مش اشاره کرد که به ‌راحتی نور را از خود عبور داده و روشنایی محیط را تأمین می‌کند. درحالی‌که به خاطر سطح مات و یکنواخت وینیل، هیچ‌گونه راه عبوری برای نور وجود ندارد.

نحوه نصب
نصب کردن چاپ وینیل و مش بسیار آسان و سریع است و به ‌راحتی می‌توان این کار را انجام داد، زیرا پشت این محصولات چسب‌دار است و به آسانی روی انواع سطوح می‌چسبد. برای نصب هر دو از اسپری آب و چسب استفاده می‌شود که نحوه نصب و دقت در این امر در طول عمر چاپ نصب شده بسیار تأثیرگذار است.

امکان رؤیت طرح در فضاهای تاریک
قابلیت رؤیت طرح در فضاهای تاریک از دیگر تفاوت‌های بین این دو برچسب است. زیرا در شب و زمانی که نور فضا زیاد است، طرح چاپ شده در مش کمی محو و کمرنگ‌تر دیده‌ می‌شود اما در عوض فضای داخل از بیرون (پشت نمای اصلی) به ‌شکل کاملاً واضح قابل رؤیت است. در حالی که به‌ خاطر بافت ضخیم متریال وینیل، این ویژگی در آن وجود ندارد. وینیل در مکان‌های مختلف از پاساژها و مغازه‌ها گرفته تا مکان‌های عمومی مانند شیشه اتوبوس، قطار و مترو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شباهت‌های چاپ وینیل و مش

مقاومت و ماندگاری بالا
چاپ وینیل و مش هر دو از لحاظ کاربری برای محیط‌های تجاری و خدماتی و مکان‌های عمومی مناسب هستند. اما هر دو این برچسب‌ها نسبت به آسیب‌های محیطی مانند وزش باد، طوفان، گرد و خاک، باران، نور آفتاب، گرما، رطوبت، شوینده‌های الکلی ضعیف و شستشو مقاوم بوده و به‌ سرعت دچار پارگی یا خراشیدگی نمی‌شوند.

جنس مرغوب
جوهرهای با کیفیتی که در فرآیند چاپ وینیل و مش به کار رفته، هر دو از کیفیت مرغوبی برخوردار هستند، زیرا متریال هر دو این برچسب‌ها از جنس PVC تولید شده‌اند که کاملاً ضدآب و ضد خش است.

زیباسازی فضاهای مختلف
چاپ وینیل و مش چاپ را می‌توان برای زیباسازی فضاهای مختلف به ‌خصوص دکوراسیون فضاهای داخلی و خارجی منازل و ادارات هم استفاده‌کرد. به‌ خاطر اینکه چاپ با آن بسیار زیبا بوده و به ‌خوبی زینت بخش مکان‌های مختلف عمومی و خصوصی می‌شود.

قیمت مناسب
در تعیین قیمت استیکر و مش عوامل متعددی مانند ابعاد و اندازه، جنس، پرتی کاغذ و… تأثیر گذار هستند. زیرا هر دو نوع چاپ وینیل و مش را می‌توان در انواع مات و براق چاپ کرد که با توجه به نوع هدف کاربری و محل نصب توسط مشتری انتخاب می‌شود.

چاپ وینیل

جمع‌ بندی

در این مطلب با چاپ مش، چاپ وینیل و تفاوت‌ها و شباهت‌های بین این دو محصول تبلیغاتی به‌ خوبی آشنا شدیم و فهمیدیم که هر برچسب باید کجا و دقیقاً برای چه منظوری استفاده شود. اگر به مطالب مربوط به چاپ فضای خارجی و داخلی و مشاهده ویدئوهای بیشتر درباره چاپ وینیل علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم از سایر مطالب بلاگ چاپ سبحان و صفحه ما در آپارات نیز دیدن فرمائید!

سؤالات متداول

مهمترین ویژگی‌های چاپ وینیل و مش چیست؟

بدون ایجاد هیچ‌گونه لکه چسب بر روی شیشه
جدا سازی راحت وینیل و مش از روی سطوح مختلف
ضد کشش و پارگی
قابلیت چسبیدن بر روی تمامی سطوح شیشه‌ای
سهولت در عبوردهی نور

آیا میزان پوشانندگی چاپ مش مانند استیکرهای کاغذی معمولی است؟

خیر، زیرا مش پشت چسب‌دار به‌ واسطه منافذ لانه زنبوری که در بافت خود دارد، می‌تواند به ‌راحتی نور محیط را از خود عبور دهد. یعنی علاوه بر نمایش طرح چاپ‌ شده، نور را به فضای پشت محل نصب انتقال می‌دهد که این ویژگی در استیکرهای کاغذی معمولی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *