قیمت چاپ بنر را با رعایت چند نکته کلیدی کاهش دهید!

قیمت چاپ بنر

زمان تخمین زده شده مطالعه: 7 دقیقه

چاپ بنر با عرض بالا و کیفیت رنگ بسیار عالی

قیمت چاپ بنر یکی از فاکتورهای بسیار مهم در بحث برآورد هزینه کمپین های تبلیغات محیطی است. این روزها اگر در سطح شهر رفت و آمد داشته باشید، متوجه می‌شوید که در اکثر نقاط پرتردد و شلوغ شهر، تابلوها و بنر های تبلیغاتی یا آثار و نقاشی هنرمندان برجسته نقش بسته است که احتمالا تبلیغات رسانه‌ای آنها را از تلویزیون یا رادیو دیده و شنیده‌ اید. در مورد این قبیل کمپین های تبلیغاتی، یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که برای برنامه ریزی اجرای آن ها و فرآیند چاپ بنر در نظر گرفته می شود، هزینه چاپ بنر است. در این مطلب قصد داریم فاکتورهایی که به کاهش قیمت چاپ بنر در سفارش های بزرگ کمک می کند، بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

.

اهمیت قیمت چاپ بنر در بودجه تبلیغات محیطی

کمپین های تبلیغاتی معمولا در نقاط مختلف شهرهای هدف اجرا می شوند، این بدین معناست که باید چندین و چند بیلبورد تبلیغاتی بزرگ پوشش داده شود. با توجه به اینکه ابعاد بیلبوردها بسیار بزرگ است و تعداد آن ها زیاد، بنابراین با در نظر گرفتن هزینه چاپ بنر که باید برای پوشش دهی آنها مورد استفاده قرار گیرد، یکی از موارد مهم در برآورد بودجه تبلیغات محیطی و هزینه اجرای این کمپین هاست.

به طور کلی با توجه به اهمیت نتیجه نهایی کمپین، آنچه از نظر طراح یا صاحب برند و چاپخانه حائز اهمیت است، کیفیت فایل طراحی شده برای تبلیغات و کیفیت چاپ بنر است که نباید تحت تاثیر هزینه چاپ بنر انجام شود. چاپ بنر عرض بالا یک مقوله‌ خاص در صنعت چاپ و تبلیغات محیطی است که الزامات خاص خود را دارد. اگر می خواهید طرحی برای بیلبورد تبلیغاتی چاپ کنید، باید نکات مهمی را در تهیه فایل چاپی و البته چاپخانه در فرآیند چاپ در نظر بگیرید، تا علاوه بر کاهش قیمت چاپ بنر، خروجی کار بیشترین کیفیت را داشته باشد.

.

تاثیر استانداردهای طراحی در کاهش هزینه چاپ بنر

دستگاه چاپ بنر عرض بالا

عوامل و فاکتورهای متعددی در استانداردهای طراحی فایل چاپی وجود دارند که ممکن است مستقیم نباشد، اما به طور غیر مستقیم تاثیر مهمی در تغییرات هزینه چاپ بنر دارند. در ادامه به معرفی و بررسی تاثیر رعایت استاندارهای کیفیت تصاویر در هزینه چاپ بنر می پردازیم:

تاثیر رعایت استانداردهای کیفیت تصاویر در هزینه چاپ بنر

ممکن است برای تهیه‌ محتوای چاپ بنر بیلبورد تبلیغاتی نیاز به عکاسی داشته باشید، به خصوص اگر سفارش مشتری شما چاپ لارج فرمت باشد. بنابراین باید مطمئن شوید که تنظیمات دوربین شما به صورتی است که بزرگ‌ترین سایز عکس را با بالاترین رزولوشن ممکن از محصول شما می گیرد. دوربین معمولا طوری تنظیم می‌شود که عکس های معمولی با حجم کم بگیرد تا حافظه دوربین به سرعت پر نشود، اما در این حالت به عکس هایی با بیشترین سایز و بالاترین کیفیت ممکن نیاز دارید. بنابراین تنظیمات دوربین خود را بررسی کنید و در صورت نیاز تغییرات لازم را انجام دهید. در تنظیمات، عکس‌ها را به‌ جای فرمت مرسوم JPG به‌صورت RAW ذخیره کنید.

.

رعایت استانداردهای طراحی فایل برای چاپ بنر، از اصول کاری طراحان حرفه ای است.

.

ممکن است برای تهیه محتوای با کیفیت، نیاز به اسکن کردن چیزی همانند یک عکس قدیمی چاپی داشته باشید. در اینجا لازم است که در ابتدا  تنظیمات اسکنر به نحوی تغییر پیدا کند که با بالاترین کیفیت ممکن اسکن را انجام دهد. این محتواها ورودی اولیه برای طراحی تابلوی تبلیغاتی هستند و بدون داشتن محتوای اولیه باکیفیت، نمی‌توان توقع خروجی با کیفیت داشت. هرچقدر کیفیت تصاویر مورد استفاده در طرح بهتر باشد، کیفیت چاپ بیشتر و در نتیجه قیمت چاپ بنر کمتر خواهد شد. اما دقت داشته باشید که:

.

  • عکس‌ها را بزرگ نکنید

توصیه‌های قبلی به دلیل این بود که تصاویر اولیه شما از بیشترین کیفیت برخوردار هستند. اما چه عکس را خودتان با دوربین بگیرید یا آن را از منابعی مانند اینترنت تهیه‌ کرده‌ باشید، فکر بزرگ کردن ابعاد آن در نرم‌افزارها را از سرتان خارج کنید چون که خروجی این کار فاجعه‌ بار خواهد شد. شما به یک عکس با کیفیت بالا و در ابعاد بزرگ و متناسب با سایز تابلویتان نیاز دارید. بنابراین، اگر عکس شما رزولوشن بالایی ندارد و یا اندازه آن کوچک است وسوسه نشوید و بسیار راحت آن را کنار بگذارید و دنبال تصویری متناسب با خواسته خود باشید.

.

  • از وکتورها استفاده کنید

تصاویر وکتور برخلاف تصاویر معمولی‌، به‌ جای پیکسل‌ها از مسیرهایی که به‌ اصطلاح آن را مسیر می‌نامند، ساخته شده‌ است. این ویژگی وکتورها این قابلیت را به آنها می دهد که بدون هیچ گونه محدودیت یا اُفت سایز، ابعاد و اندازه تصاویر را بزرگتر کنید. بنابراین اگر از این تصاویر در کار خود استفاده می کنید، می‌توانید بدون نگرانی سایز آن‌ها را تا هر اندازه که دوست دارید بزرگتر کنید.

.

تاثیر رعایت استانداردهای رزولوشن فایل در هزینه چاپ بنر

وقتی در مورد رزولوشن چاپ بنر یا سایز طراحی بنرها صحبت می‌کنیم، اولین چیزی که باید به آن توجه کنیم فاصله‌ محل نصب بنر، با اولین مخاطبی است که آن را می‌بیند. این مساله یک فاکتور مهم در انتخاب میزان رزولوشن فایل چاپی است. 

رزولوشن یا DPI به زبان ساده تعداد نقاطی است که می‌تواند در یک اینچ از چاپ (معادل 2.54 سانتی‌متر مربع) دیجیتال قرار گیرد. برای فواصل مختلف بین تابلوی تبلیغاتی یا تابلو بک لایت تا چشم بینندگان، DPI مناسب عبارت است از:

  • فاصله‌ی نزدیک (بین یک الی سه متر) : DPI 300-200
  • فاصله‌ی نزدیک تا متوسط (بین سه الی شش متر) : DPI 200-150
  • فاصله‌ی متوسط تا دور (شش تا ده متر) : DPI 150-100 
  • فاصله‌ی دور (بیش از ده متر) : 75dpi

فرمت خروجی فایل جزو موارد بسیار مهم و موثر در کیفیت و قیمت چاپ بنر است، زیرا انتخاب فرمت نامناسب سبب تغییر رنگ خروجی کار می‌شود و تغییر رنگ یعنی پرت هزینه و چاپ مجدد طرح! 

به‌ طورکلی برای چاپ در ابعاد بزرگ (مانند بنرهای لارج فرمت) دو فرمت TIFF و JPEG به‌ عنوان خروجی استاندارد شناخته شده‌ است. فرمت TIFF برای تولید فایل‌های لارج فرمت بدون اُفت کیفیت محسوب می شود. اگر خروجی کار در نرم‌افزار فتوشاپ با این فرمت ذخیره شود، ویژگی‌های اصلی آن مانند لایه‌ها نیز در آن ذخیره می‌شود. این فرمت تقریبا فرمتی همه کاره و معتبر است که در چاپ نیز امکان تغییر رنگ در آن وجود ندارد.

.

تاثیر کیفیت چاپ اکوسالونت در کاهش قیمت چاپ بنر

دستگاه چاپ اکوسالونت

درخصوص بخشی که مربوط به طراح است و نکاتی که یک طراح پیش از ارسال فایل به چاپخانه باید رعایت کند، توضیحات بالا ارائه شد. اما نکته مهم بعدی مربوط به گرافیست یا طراح نمی شود. چاپ و تکنیک و ابزارهای آن نیز در خروجی کار تأثیر بسیار مهمی دارند. در حال حاضر چاپ بنر عریض در اغلب چاپخانه‌های کشور توسط دستگاه های چاپ سالونت انجام می‌شود که بسیار مناسب و مقرون‌ به‌ صرفه است. اما راهکار جدیدتری هم برای چاپ تبلیغات محیطی  وجود دارد که نام آن اکوسالونت است.

چاپ اکوسالونت به لحاظ قیمتی از چاپ سالونت گران‌تر است اما در زمان مقایسه کیفیت خروجی کار دلیل این تفاوت قیمت کاملا خود را نشان می‌دهد، زیرا خروجی چاپ رنگ‌هایی زنده‌تر و جذاب‌تر خواهد داشت. مزیت زمان وقتی بهتر به چشم می‌آید که قرار است تصویری که رنگ‌های زیادی دارد در ابعاد بزرگ تر چاپ شود!

.

جمع بندی

نکاتی که در این مطلب شرح داده شد، به شما کمک می کند تا در اجرای پروژه های تبلیغات محیطی، هزینه های چاپ بنر را کاهش دهید. هر چاپخانه بسته به نوع تجهیزات و شرایط، ممکن است نکاتی را برای اطمینان از خروجی کار به شما بگوید. در مجموع شما باید تمامی مواردی که مانع از ایجاد اختلال در روند چاپ سفارشات می شود را رعایت کنید تا خروجی نهایی کار دقیقا مطابق سلیقه و خواسته شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *