هر آنچه درباره برندینگ نمایشگاهی باید بدانید

برندینگ نمایشگاهی

زمان تخمین زده شده مطالعه: 5 دقیقه

exhibition branding

در مقالات قبلی درباره روند طراحی و تدوین استراتژی تبلیغات محیطی توسط کسب‌وکارها صحبت کردیم. مایکل پورتر شرط دستیابی کسب‌وکارها به مزیت رقابتی را در تمایز محصول نسبت به رقبا یا کیفیت بالای آن قلمداد می‌کند. به‌عبارت دیگر، توجه به خواسته‌ها، نیازها و ذائقه مشتریان در مدل Productive پورتر دیده نشده است. به‌ مرور زمان با اوج گرفتن رقابت بینن کسب‌وکارها و اهمیت پیدا کردن بررسی رقبا، شناسایی کاراکتر مخاطبان و مشتریان بالقوه برای برندها بیش از پیش شد. برندها برای پیشی گرفتن از رقبایشان، به دنبال تاثیرگذاری متفاوت و ماندگار در مشتریان و مخاطبان بازار هدف خود هستند. در این بین، فعالیت‌های تبلیغاتی و شیوه‌های بازاریابی در نمایشگاه، به برندها امکان می‌دهند با هدف قرار دادن دقیق مخاطبان بالقوه اما تاثیرگذاری عمیق، به سودآوری و موفقیت برسند. در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی برندینگ نمایشگاهی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های تبلیغات نمایشگاهی، به استراتژی‌های اجرایی و شاخصه‌های مهم ارزیابی موفقیت در این کمپین‌ها بپردازیم.

برندینگ نمایشگاهی چیست؟

وقتی یک محصول جدید برای اولین‌بار تولید می‌شود، برای بازار رقابتی ناشناخته است. زمانی که ولوو برای اولین‌بار در سال 1962 به بازار اروپا وارد شد، اروپایی‌ها شناخت کمی از این خودروساز سوئدی داشتند. استفاده از کانال‌های بازاریابی مرتبط با مشتری، اجرای کمپین‌های بازاریابی و برندینگ نمایشگاهی، تبلیغات هدفمند و ایونت‌های بازاریابی در کنار استراتژی‌های جذب مشتری همگی منجر شد تا محصولات ولوو بعنوان یک برند مورد اطمینان مورد استقبال مشتریان اروپایی قرار گیرد. فرایندی که در آن برند توسط ایونت و نمایشگاه های مرتبط به مشتریان معرفی می‌شود و مورد استقبال و علاقه قرار می‌گیرد، برندینگ نمایشگاهی نام دارد.

برندینگ نمایشگاهی یکی از موثرترین فعالیت‌های تبلیغات و بازاریابی نمایشگاهی محسوب می‌شود که از طریق تعاملات و تجربیات تلاش می‌کند با مشتریان بالقوه و مصرف‌کنندگان، ارتباط احساسی برقرار نماید. به‌عبارت دیگر، برندینگ نوعی ابزار بازاریابی است که برندها از طریق آن ارتباط خود را با مشتریان تحکیم می‌کنند. برندینگ نمایشگاهی، با ایجاد پل ارتباطی میان برند و مشتری، نقش بسیار موثری در وفادارسازی مشتریان و طراحی قیف فروش ایفا می‌کند.

———

معرفی 3 استراتژی مهم برای اجرای کمپین برندینگ نمایشگاهی

جایگاه‌یابی درست برند، تضمین‌کننده منافع بلندمدت می‌باشد. شناسایی و دستیابی به مشتریان بالقوه برای ایجاد ارتباط قوی احساسی در برندینگ نمایشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به مهم‌ترین استراتژی‌های اجرایی در برندینگ نمایشگاهی اشاره می‌کنیم.

—-

بازاریابی و برندینگ نمایشگاهی

در ایونت‌های بازاریابی برندها از طریق برقراری ارتباط فرد به فرد با مشتریان و مخاطبان به دنبال ایجاد یک تجربه مثبت و ارائه تصویر مناسبی از برند هستند. در هم آمیختن فضای مجازی و دیجیتال با رویدادهای ملموس، امکان تست محصول و تجربه استفاده از آن به برندها امکان می‌دهد تا در چندین سطح (عاطفی، منطقی و روان‌شناختی) به مخاطبان و مشتریان خود دست یابند.

—-

پروموشن محصولات

پروموت محصولات با هدف آگاهی از برند (Brand Awareness)، ایجاد قیف فروش و تبدیل مشتریان بالقوه به وفادار و افزایش فروش انجام می‌شود. فعالیت‌های پروموت محصولات به مصرف‌کنندگان و مشتریان نهایی، اغلب در بردارنده برنامه‌های وفادارسازی مشتریان، ارائه پیشنهادات ویژه و سمپلینگ محصولات در نقاط فروش هستند. استفاده از تکنیک‌های خلاقانه گوریلا مارکتینگ در پروموشن محصولات و به‌طور کلی موفقیت برندینگ نمایشگاهی بسیار مؤثر است.

—-

بازاریابی نقطه فروش

این نوع فعالیت‌های بازاریابی بر انتخاب محصول مورد نظر از میان محصولات رقیب توسط مشتری تأکید دارند. این بازاریابی در کنار اشاره به مزایا و نقاط قوت محصول، تصویر برند را در ذهن مخاطب تقویت می‌کند. تبلیغات نمایشی در نقطه خرید و طراحی جذاب و قابل توجه قفسه‌های فروش محصول از جمله فعالیت‌های بازاریابی در نقطه فروش هستند.

—-

شاخصه‌های ارزیابی موفقیت کمپین برندینگ نمایشگاهی

برخی از مهم‌ترین معیارهای ارزیابی موفقیت یک کمپین برندینگ نمایشگاهی عبارتند از:

میزان دسترسی به مشتری (Consumer Reach)

چه تعدادی از مشتریان بالقوه در طول کمپین برندینگ نمایشگاهی دخالت در معرض فعالیت‌های بازاریابی قرار گرفتند؟ این کمپین در چه مقیاسی (جهانی، ملی، شهری یا محلی) اجرا شد؟

—-

مرتبط بودن با برند (Brand Relevance)

آیا استراتژی اجرایی و کمپین طراحی شده با پیام و ارزش‌های اصلی تعریف شده برند شما مرتبط بود؟

—-

برگشت سرمایه (Return on Investment)

آیا قادر به اندازه‌گیری مزایا و هزینه‌های کمپین برندینگ نمایشگاهی خود هستید؟ نتیجه بخش بودن یک کمپین همیشه با اصطلاحات مالی مورد قضاوت قرار نمی‌گیرد. با استفاده از جمع آوری داده‌های مربوط به مشتریان و دریافت بازخورد از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و سایر کانال‌های ارتباطی می‌توانید از تأثیرات اجرای کمپین برندینگ نمایشگاهی خود اطلاع یابید.

—-

پتانسیل بلندمدت (Long term Potential)

آیا کمپین ارائه شده توانسته است پتانسیل مشخصی را در کسب مزایای بلندمدت و قابل توجه در اختیار برند شما قرار دهد؟ به‌عبارت دیگر، اجرای این کمپین چه مزیت قابل توجهی را در اختیار شما قرار داده است که از طریق آن بتوانید در بلندمدت به توسعه و ارتقای برند خود ادامه دهید.

—-

قابلیت انسجام (Integration Capabilities)

آیا کمپین اجرا شده توانایی انسجام و هماهنگی با سایر کانال‌های بازاریابی را دارد؟ برای نمونه، ایونت‌های بازاریابی از طریق هشتگ مشخص می‌توانند توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی وایرال شوند و به گسترش بیشتر پیام برند کمک نمایند.

—-

متمایز بودن (Uniqueness)

آیا برند شما دارای یک ارزش منحصر به فرد یا ارائه خدمت ویژه‌ای است که منجر به جلب توجه مشتریان شود؟ هرچه خدمت و محصول ارائه شده یا شیوه‌های اجرای کمپین برندینگ نمایشگاهی دارای خلاقیت و نوآوری بیشتری باشد، تأثیر بازاریابی دهان به دهان در انتشار پیام برند و موفقیت کمپین بیشتر است.

—-

برندینگ نمایشگاهی با هدف گیری افراد درست در محل و زمان مناسب به دنبال ارتقا جایگاه برند در ذهن مخاطبان به طور اختصاصی در فضاهای نمایشگاهی است. کسب‌وکارهای مختلف، با اجرای کمپین‌های مختلف برندینگ نمایشگاهی می توانند به ذهن مخاطبان نفوذ کنند و به موفقیت برسند. مرکز تخصصی چاپ سبحان با ارائه خدمات جامع چاپ بنر و تبلیغات نمایشگاهی، کسب‌وکار شما را در اجرای تبلیغات نمایشگاهی و برندینگ نمایشگاهی یاری می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *