چاپ تابلو فلکسی؛ راهنمای طراحی، چاپ و نصب

چاپ تابلو لایت باکس

زمان تخمین زده شده مطالعه: 4 دقیقه

یکی از انواع مدل‌های تابلو تبلیغاتی، چاپ تابلو فلکسی است. چاپ تابلو فلکسی با توجه به مقرون به صرفه بودن و دوام و ماندگاری بالا، یکی از محبوب‌ترین ابزارهای تبلیغات محلی کسب و کارهای کوچک است. اگر تاکنون از این ابزار استفاده نکرده‌اید، یا قصد به کارگیری آن را دارید اما نمی‌دانید که برای شروع باید چه کار کنیم، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

———

معرفی تابلو فلکسی

تابلو فلکسی فیس تقریباً از سال ۱۳۷۵ وارد بازار صنعت چاپ ایران شد. با توجه به اینکه تابلو فلکسی در مقایسه با سایر تابلوهای تبلیغاتی دارای نورپردازی، از جلوه و نورپردازی داخلی مناسبی برخوردار بود، بیشتر مورد توجه قرار گرفت و به شهرت رسید؛ تا جایی که اغلب چاپخانه‌ها اقدام به اضافه کردن این خدمت به مجموعه خدمات خود کردند.

در اصل تابلو فلکسی یکی از مقرون به صرفه‌ترین تابلوهای تبلیغاتی است و یکی از مهم‌ترین خصوصیات این تابلو تبلیغاتی این است که چاپ یا فلکس آن قابل تعویض است و براحتی می‌توان بعد از مدتی آن را تغییر داد. در نهایت این تابلو تبلیغاتی هم مانند سایر تابلوهای تبلیغاتی هر سال نیاز به سرویس لامپ‌ها و… دارد.

—-

اما برویم سراغ اینکه؛

چاپ فلکس یا فلکسی فیس چیست؟

فلکس یا فلکسی فیس یکی از انواع متریال چاپ فضای باز و تبلیغات محیطی است. این متریال به خاصیت عبوردهی نور شهرت دارد؛ یعنی می‌تواند نور را از خود عبور دهد، در حالی که چاپ بنر این خاصیت را ندارد، و نور از جلو به آن تابانده می‌شود؛ در نتیجه چاپ فلکس برای تابلوهایی که نیاز به نورپردازی داخلی ندارند یا از جنس بک لایت نیستند، بنر مناسب‌تر است.

از چاپ تابلو فلکسی برای چاپ آگهی‌های مناسبتی به‌عنوان متریالی با کیفیت و مقرون به صرفه، در ابعاد مختلف و برای مصارف شخصی یا کاری استفاده می‌شود. جنس اصلی فلکس فیس از pvc است. pvc نسبت به رطوبت و شوینده‌های الکلی ضعیف مقاوم است و برای استفاده طولانی مدت در فضای باز (با در نظر گرفتن تابش نور خورشید، باران، برف و…) کاملاً مناسب است. معنی انگلیسی واژه فلکس انعطاف پذیری است، که نام این تابلو هم بر همین اساس انتخاب شده است. زیرا تابلو فلکسی بسیار قابل انعطاف بوده و به هر شکل و مدلی که مد نظر مشتریان باشد، می‌توان آن را تغییر حالت داد.

—-

تفاوت چاپ تابلو فلکسی و چاپ بنر

تابلو فلکسی از نظر ظاهری شباهت زیادی با بنر تبلیغاتی دارد. به همین دلیل خیلی از افراد تصور می‌کنند که این دو یکسان هستند. اما تابلو فلکس با بنر تبلیغاتی تفاوت دارد؛ در بنر تبلیغاتی از هیچ‌گونه نورپردازی داخلی استفاده نمی‌شود. جنس بنر به‌گونه‌ای است که نور را از خود عبور نمی‌دهد، اما در تابلو فلکسی جنس فلکس به‌گونه‌ای است که نور را بخوبی می‌تواند از خود عبور دهد.

جنس متریال فلکس و چاپ آن به شکلی است که پس از نصب مقداری نسبت به بنر تیره‌تر دیده می‌شود، که علت آن وجود لامپ مهتابی داخل تابلو است. اگر فلکسی فیس نیز بعد از چاپ شبیه بنر می‌شد، در طول شب که مهتابی‌های داخل آن تابلو روشن می‌شود، تابل کامل تیره رنگ و خالی از تصویر دیده می‌شود.

—-

انواع تابلوهای فلکسی

تابلوهای فلکسی فیس به دو گروه تقسیم می‌شوند:

—-

تابلو لایت باکس

تابلو لایت باکس جعبه‌هایی از جنس آلمینیوم و یا چوب هستند، که عکس یا پوستر در داخل این جعبه‌ها نصب می‌شوند. یکی از بزرگ‌ترین امتیازات تابلو لایت باکس نسبت به سایر تابلوهای تبلیغاتی، استفاده از منبع نوری یکنواخت است که از پشت فلکس یا بک لایت به آن تابانده می‌شود، و برای استفاده در شب یا محیط‌های خیلی تاریک مناسب است.

—-

تابلو فلکسی

تابلو فلکسی یکی از مقرون به صرفه‌ترین تابلوهای تبلیغاتی است، و پوشش آن قابل تعویض است. این تابلو بسیار قابل انعطاف است و به هر شکل و مدلی که مد نظر مشتریان باشد، امکان تغییر حالت دارد. با توجه به موارد گفته شده نمی‌توان هزینه‌ی ثابتی و مشخصی را به‌عنوان قیمت تابلو فلکسی اعلام کرد. در واقع قیمت تابلو فلکس بسته به مدلی است که مشتریان برای کسب و کار از آن استفاده می‌کنند.

—-

نکات طراحی چاپ فلکسی فیس

پیش از آپلود فایل، حتماً سایز فایل ارسالی را با سایز ثبت شده در سایت مقایسه و کنترل نمایید. رزولوشن فایل‌های طراحی شما باید حداقل 100 dpi و حداکثر 300 dpi باشد. مُد رنگی فایل چاپی حتماً باید با فرمت CMYK ذخیره شده باشد، در غیراینصورت امکان اختلاف رنگ بین فایل ارسالی و متریال چاپ شده بسیار زیاد خواهد بود. فرمت‌های استاندارد ارسال فایل به‌ترتیب: PDF، TIFF و JPEG هستند. توصیه ما ارسال فایل با فرمت JPEG است، این فرمت مناسب‌ترین ساختار برای چاپخانه است و مانع از تغییرات ناخواسته در طراحی می‌شود.

—-

مراحل ساخت تابلو فلکس

ساخت تابلو فلکس در 4 مرحله انجام می‌شود که این مراحل عبارتند از:

آماده کردن فایل طراحی توسط طراحان گرافیکی و بیشتر توسط نرم افزار فتوشاپ انجام می‌شود.

چاپ طرح بر روی متریال فلکس که توسط دستگاه‌های چاپ out door انجام می‌شود.

ساخت قاب پروفیلی که چاپ فلکس روی آن نصب شود.

مرحله نصب مهتابی بروی ورق‌های گالوانیزه که اصطلاحاً سینی مهتابی گفته می‌شود، و به‌صورت کشویی در قاب پروفیلی قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *