محبوب ترین طرح های کاغذ دیواری در سال 2021

چاپ کاغذ دیواری

زمان تخمین زده شده مطالعه: 8 دقیقه

چاپ کاغذ دیواری

در سال اخیر، طرح کاغذ دیواری‌ بیشتر روی نقوش و طرح های گل برجسته، بافت‌های سه‌بعدی، رنگ‌های تناژ گرم و نیز بافت‌های الهام گرفته از طبیعت مانند بافت مشابه الیاف چوب پنبه، الیاف گیاهی، حصیر، نی و کاه تمرکز داشتند. مدل‌های متنوعی از طرح‌های گل‌دار سنتی ایرانی و گل برجسته مدرن گرفته، طرح گیاهان استوایی و طرح های هندسی معاصر نیز از این قائده مستثنی نبودند.

علاوه بر تغییر و تحول در طراحی‌ها، با پیشرفت تکنیک‌های جدید چاپ از جمله چاپ یووی، که سبب جابجایی و توسعه مرزهای دنیای چاپ کاغذ‌ دیواری شده، کاغذ دیواری‌ها از بافت ساده خارج شده‌اند، و بافت‌های بسیار جذاب و هیجان انگیزی را ایجاد کرده‌اند. آن روزهایی که فقط یک طرح ساده روی رول کاغذ چاپ می‌شد، گذشته است. اکنون شما می‌توانید به دنیای از بافت‌های جذاب و کاملا همخوان با طبیعت، مانند چوب پنبه، الیاف گیاهی و ابریشم دست پیدا کنید که بطرز عجیبی زیبایی و دکوراسیون منزل یا اداره شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد!

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید، تا با ترندهای سال 2021 بیشتر آشنا شوید.

————–

کاغذ دیواری‌هایی که در سال 2021 بخت با آن‌ها یار است و بیشترین مخاطب را خواهند داشت:

چاپ کاغذ دیواری

کاغذ‌دیواری طرح تاپستری یا نقاشی شده

اکنون که صنعت چاپ پا را از گستره چاپ بنر، چاپ پوستر و… فراتر گذاشته، و صنعت چاپ کاغذ دیواری در حال پیشرفت است، به همان نسبت طرح ها نیز در حال بروزرسانی و متنوع شدن، هستند. کاغذ دیواری ها کاغذدیواری‌های طرح تاپستری مانند پرده نقاشی شده‌ هستند. در این نوع طراحی دقیقا مانند نقاشی، طرح با تمام جزئیات و نقش‌بندی‌های آن، بطور کامل نشان داده می‌شود.

طرح‌های الهام گرفته از پرده‌های تاپستری نیز امسال محبوبیت زیاد و رو به رشدی خواهند داشت. اجرای این طرح‌ها در فضا تمایز عجیبی ایجاد می‌کنند. زیرا با طرح‌های الهام گرفته شده از نقاشی مناظر شاعرانه، رنگ‌های زیبایی را که در فضای دلباز طبیعت فقط یافت می‌شود، به درون خانه می‌آورند.

استفاده از پالت رنگ سبزآبی، کرم کالباسی، و در کل رنگ‌های خنثی در این کاغذ دیواری‌ها حس سکون و آرامش را القا می‌کند و می‌توانند منبع الهامی برا دکوراسیون و چیدمان و رنگ‌بندی فضا باشند. یک کاغد دیواری با طرح تاپستری می‌تواند، لطافت و آنتیک بودن را نمایش دهد. بعنوان مثال با طرح یک منظره قدیمی در نور مطبوع عصرگاهی، سایه اشعه‌های نور روی منظره و طیف‌هایی از رنگ‌های خاکی، ماسه‌ای و نارنجی سوخته!

———-

کاغذ‌ دیواری طرح پانوراما

منظره‌های پانوراما از دنیای عکاسی و گرافیک، پا به دنیای کاغذدیواری‌ طرح طبیعت هم گذاشته‌اند. تصاویری از طبیعت یا اشخاص، نقوش دیواری کالیگرافی و طرح‌های خاص همچنان یکی از موارد محبوب و جذاب در سال 2020 نیز هست. این طرح‌ها فضاهای بسیار بزرگ را به راحتی و در قالب یک طرح یکپارچه، در بر می‌گیرند و برای دکوراسیون فضاهای بزرگ، ویلاها، منازل مسکونی بزرگ و حتی فضاهای نشیمن منازل نیز گزینه مناسبی هستند.

———-

بیشتر بخوانید: کاغذ دیواری سنتی؛ دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی

————

طرح‌های الهام گرفته از طبیعت

انسان اساسا عاشق تغییر و تحول است و سکون فراری؛ و بدنبال افزایش آگاهی و رد کردن مرز محدودیت‌ها است. اما در مقابل طبیعت همواره جز احساس آرامش چیز دیگری دریافت نمی‌کند. بنابراین تعجب‌برانگیز نیست که متریال‌های طبیعی شامل حصیر، علف، نی و ابریشم نیز راه خود را به دنیای کاغذ‌دیواری‌ها باز کنند، تا طبیعت باز هم به دنیای اطراف ما دعوت شود.

طرح‌ها الهام گرفته از طبیعت، عموما نقش و نگار، و متریال‌های هیجان انگیز و جالبی دارند که نه تنها تأکید بر زیبایی‌شناسی متریال دارد، بلکه اغلب کاملا دوستدار طبیعت هستند. این محصولات قابل بازیافت و برای حمایت از صنایع حامی محیط زیست نیز گزینه بسیار خوبی هستند.

———–

کاغذ دیواری‌های با طرح برجسته و فریبنده

در کاغذدیواری‌های با طرح برجسته، طرح اصلی و پایه کار طوری ساخته شد که دقیقا شبیه به واقعیت نزدیک باشد. طرح‌های برجسته انسان را دچار خطای دید می‌کنند و از این حیث، بسیار جذاب و فریبنده هستند. بویژه برای فضاهایی که خلوت هستند، دکور شلوغی ندارند، یا محیط‌هایی مدت زمان حضور افراد در آن فضا طولانی مدت است (مانند نشیمن منازل، مطلب پزشک‌ها، کلینیک‌ها و لابی هتل و…) استفاده از کاغذ دیواری سه بعدی گزینه مناسبی برای خارج کردن از فضا یکنواختی است.

———-

کاغذ دیواری طرح گُل‌گُلی

چاپ کاغذ دیواری

ممکن است تصور کنید چون پارچه‌های گلدار کمی دمده شده‌اند و یا قیمت کمتری دارند، استفاده از طراحی آن‌ها در کاغذ دیواری یا دکور خانه، چیپ و بی‌کلاس است. اما دقت کنید که دنیای مُد همیشه در یک چرخش ساعت وار است. همیشه آنچه که روزی دمُده بود، دوباره با جانی تازه به دنیای مُد برمی‌گردد. استایل‌هایی که در دهه 40 و 50 مادربزرگ‌های ما داشتند، امروزه و در حوالی سال 1400، باز پا به دنیای مد گذاشته‌اند.

در مورد کاغذ دیواری‌های گلدار نیز همین اصل صادق است. این طرح‌ها دوباره وارد بازار دکوراسیون داخلی شده‌اند و در منازل مسکونی، مخصوصا اتاق خواب و راهروها عالی دیده می‌شوند. به راحتی با رنگ‌های مختلف ست می‌شوند و دکوراسیون را تغییر می‌دهند و بنوعی جذابتر و دلنشین‌تر می‌کنند.

————-

طرح های با اشکال هندسی

امسال همه طراحان دکور، به دنبال ساختار و امنیت در میان هرج و مرج‌ها هستند. نیاز روزافزون برای به کارگیری کنترل و نظم در همه ابعاد زندگی، باعث شده که طرح‌هایی با سادگی و نظم شهرت و محبوبیت بیشتری پیدا کنند. ترتیب‌بندی و آرایش هندسی، پالت‌های تک رنگ و الگوهای ساده از نمونه همین موارد هستند.

بعنوان مثال اجرای الگوهای هندسی مثلثی، مربعی و دوار با طرح‌های بعضا برجسته (مانند اریگامی‌های دست‌ساز) در همین راستا می‌تواند روی دیوار منزل یا اداره شما قرار بگیرد و یک منظره گیرا و در عین حال مینیمال را ایجاد نماید.

—-

بیشتر بخوانید: معرفی 10 طرح کاغذ دیواری کودکانه فانتزی برای اتاق بچه ها

————

کاغذ دیواری سه بُعدی

هیچ جای تعجبی نیست اگر شما امسال به دنبال لمس یک دیوار و لذت از نمای زیبای آن، مچتان گرفته شود. چون قرار است امسال دیوارها نرم و با بافتی سه بعدی یا اصطلاحا 3D باشند. از جدیدترین مدل‌ها برای پوشاندن دیوار این است که به آنها این امکان و امتیاز داده شود که لمس کردن‌شان فریبنده و خواستنی به نظر بیاید و یا بافت‌هایی خاص داشته باشند.

از طرح چاپی چوب پنبه و کاغذ دیواری‌های منجوقی و ریزدانه‌ای گرفته تا طرح‌های هندسی سه‌بعدی که گویی از دیوار بیرون زده‌اند. حتی بعضی از مردم فرش‌هایشان را به دیوار می‌آویزند تا به دیوار بافت دهند و اتاق را لطیف‌تر، گرم‌تر و دنج‌تر نشان دهند که این نوع کاغذ دیواری‌ها، با چنین سبک‌هایی که اصطلاحا بوهو نیز به آن می‌گویند، تطابق دارند.

به طور مثال یک کاغذ دیواری می‌تواند از دور ساده و سفید به نظر بیاید. اما با دقت بیشتر، شما متوجه می‌شوید که جزئیات بیشتری برای درگیر شدن با آن وجود دارد و این جزئیات کنجکاوی شما را برای لمس کردن و دقیق شدن روی کاغذ دیواری جلب می‌کند. این کاغذ‌دیواری می‌تواند از خمیر کاغذ گیاهی ساخته شده باشد که در لمس شدن سخت و با بافتی شبیه به بتن به نظر آید، اما در نگاه بیننده کردن بسیار لذت‌بخش و زیبا باشد.

————–

کاغذ دیواری طرح طبیعت و گیاهان

طبیعت همیشه منبع الهام گرفتن و آرامش برای انسان است. ورود نقش‌های الهام گرفته از طبیعت، جنگل و حتی گیاهان استوایی و حیوانات هم به دکوراسیون منزل نیز همانقدر می‌تواند منبع الهام و آرامش باشد. استفاده از طرح‌های طبیعت باعث گرم‌تر و دلچسب‌تر شدن فضای منزل می‌شود و همینطور از نظر قانون فنک‌شویی نقش مهمی در دفع انرژی‌های منفی دارد.

———–

کاغذ دیواری طرح قدیم یا سبک ریترو

امسال کاغذ دیواری‌هایی که از دوران‌ها و عصرهای مختلف گذشته عبور کرده‌اند، ترند شده‌اند. از استایل آرت‌دکو گرفته تا ترندهای دهه 50 و 60 غرب که حالتی امپرسیونیستی داشتند، طرح‌هایی هستند که دوباره متولد و مرسوم شده‌اند و دیوارها را می‌آرایند. به این سبک معمولا کاغذ دیواری کلاسیک و سنتی نیز اطلاق می شود.

—————

کاغذ دیواری طرح استوایی و گرمسیری

ترند کاغذ دیواری گرمسیری و استوایی مانند سال 2020 همچنان محبوب است و قصد ندارد از مد بیفتد و همچنان با مجموعه‌های جدیدی از نخل‌های کلاسیک یا نقوش گیاهی شرقی ظاهر می‌شود. البته که نقوش فلامینگویی دیگر حضور ندارند، اما در عوض تمرکز روی الهام از نقوش اصیل و بومی کارائیب است.

این امکان وجود دارد که ترکیبی از نقوش ساحلی و سنتی را با هم داشت. می‌توان نقوش دریایی قدیمی را با نقش مایه‌های گرمسیری ترکیب کرد تا به گلچینی مسحور کننده رسید که به ترکیبی از فرهنگ و تاریخ آسیای میانه شبیه است. به این شکل همنشینی کاغذ دیواری، با پارچه‌هایی با طرح‌های نخل و برگ‌های نخل و نقش مایه‌هایی با طراوت گیاهان و جانوران گرمسیری به ترکیبی جالب می‌رسد.

حتی نقوش طوطی‌های رنگارنگ، میوه‌ها و گل‌های متعدد و متراکم لایه‌های تزئینی هستند، که می‌توانند افزونه‌هایی برای تزیین و تغییر دادن نقوش گیاهان و درختان روی دیوار باشند. همچنین که اجزای همراه کننده کاغذ دیواری‌ها و پارچه‌های این چنینی، پارچه‌های رومبلی، وسایل چوبی، تزئینات دیوار و آباژورها و کوسن‌ها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *