تبلیغات محیطی (OOH) چیست؟ + ۱۷ روش مؤثر

تبلیغات محیطی ooh

امروزه بزرگ‌ترین شرکت‌ها، مؤسسات کوچک و بزرگ، کارخانه‌ها و همچنین برندهای مطرح جهت اهداف تبلیغاتی و بازاریابی خود به انواع روش‌های تبلیغات محیطی روی آورده‌اند و از تابلوهای تبلیغاتی در سراسر جهان برای اطلاع رسانی و معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان استفاده می‌کنند. با این حال، گزینه‌های زیادی برای تبلیغ برند کسب و کارها وجود دارد اما تبلیغات محیطی (OOH) هنوز هم یک گزینه بسیار محبوب و مؤثر جهت اهداف تبلیغاتی محسوب می شود.

اگر می‌خواهید بدانید تبلیغات محیطی (OOH) چیست و با ۱۷ روش مؤثر و پربازده تبلیغات محیطی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

آیا تبلیغات محیطی همان تبلیغات OOH است؟

به هر نوع ابزار و تبلیغات بصری که در فضای خارج از محیط خانه باشد و پیام تبلیغاتی کسب‌ و کارها را به مشتریان انتقال دهد، تبلیغات محیطی می‌گویند. تبلیغات بیرون از خانه یا Out Of Home Advertising که به OOH هم معروف است، بیشتر با نام‌های تبلیغات محیطی، تبلیغات شهری یا تبلیغات OOH شناخته می‌شود. تبلیغات محیطی از قدیمی‌ترین روش‌های تبلیغات جهت آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی در سطح گسترده و ماندگاری نام برند در ذهن مشتری است.

اکثر مردم به طور طبیعی تبلیغات محیطی را تحت عنوان تبلیغات روی بیلبورد می‌شناسند، اما این شکل از تبلیغات فقط محدود به تبلیغات بیلبورد نمی‌شود و انواع مختلف و متنوعی دارد. بیلبوردها، استرابوردها، عرشه و پل‌های هوایی، لایت باکس‌ها، تابلوهای داخلی و خارجی و… از جمله انواع بیلبورد و تبلیغات محیطی هستند که می‌توانید از هر کدام از آنها برای تبلیغات محیطی استفاده‌ کنید.

تبلیغات محیطی چاپ بنر و فلکس

 

اهداف تبلیغات محیطی چیست؟

اغلب انسان‌ها بخش قابل توجهی از زندگی روزمره خود را در بیرون از محیط خانه سپری می‌کنند و در معرض دید تبلیغات محیطی کسب و کارهای مختلف هستند. بنابراین هدف تبلیغات محیطی این است که از این ساعات به‌ منظور تبلیغ یا شناساندن محصولات و خدمات مورد نظر خود استفاده نمایند. در ادامه به مهمترین اهداف تبلیغات محیطی اشاره می‌کنیم:

✓ افزایش آگاهی از برند
✓ معرفی محصولات یا خدمات جدید
✓ افزایش تعامل با مشتری
✓ هدف قرار دادن یک منطقه جغرافیایی خاص
✓ اطلاع‌ رسانی و آگاهی بخشی در خصوص بهبود یا تغییر بسته بندی محصول

مزایای تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی هم مانند سایر روش‌های تبلیغات دارای مزایای مختلفی است که آنها را نسبت به یکدیگر متمایز می‌کند. در ادامه به برخی از مزایای تبلیغات محیطی می‌پردازیم:

✓ شناخت برند و جلب توجه مخاطبان
✓ اثر بخشی تبلیغات محیطی در بلند مدت
✓ تأثیر مستقیم تبلیغات محیطی بر تصمیم گیری مشتریان
✓ انتقال پیام تبلیغاتی به مخاطب در کوتاه‌ترین زمان ممکن
✓ ایجاد وفاداری

تبلیغات محیطی لایت باکس و تابلو بک لایت

 

انواع روش‌های تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی یا تبلیغات خارج از خانه انواع مختلفی دارد که هدف اصلی هر کدام از آنها معرفی برند و محصولات و خدمات جدید شرکت‌ها، جهت افزایش فروش و سوددهی کسب و کارها است. برخی از رایج‌ترین انواع روش‌های تبلیغات محیطی عبارتند از:

بیلبورد (Billboard)

یکی از محبوب‌ترین سازه‌ها در حوزه تبلیغات محیطی یا تبلیغات OOH، بیلبوردها هستند. این سازه در ابعاد بزرگ ساخته شده و معمولاً دارای نور پردازی است، درست شبیه به چاپ بنر عرض 5 متر جهت تبلیغ یک نام تجاری (برند)، معرفی محصولات و خدمات جدید کسب و کارها و هم چنین تبلیغات محیطی و شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع بیلبوردها سازه‌های غول پیکری هستند که معمولاً در مسیرهای پرتردد شهر مانند حاشیه خیابان‌ها، بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها، اتوبان‌ها، معابر عمومی، نزدیک مراکز خرید، ورودی شهرها و اماکن تجاری نصب می‌شوند.

استرابورد (Straboard)

استرابورد در اصل به تابلوهای ایستاده بادبانی شکل گفته ‌می‌شود که نسبت به بیلبوردها ابعاد کوچک‌تری دارند و معمولاً دارای نورپردازی نیستند. استرابورد نسل جدید تبلیغات محیطی است که در خیابان‌ها و مکان‌های مختلف جهت اطلاع رسانی، آگاهی‌ بخشی، بازاریابی و معرفی محصولات و خدمات کسب و کارها به مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لمپوست بنر (Lamppost Banner)

لمپوست بنر یا چاپ بنر دوطرفه یکی از پرکاربردترین ابزارهای تبلیغات محیطی است که فرآیند چاپ بر روی هر دو سطح (پشت و رو) بنر انجام ‌می‌شود. لمپوست بنر معمولاً به ‌صورت معلق و آویزان در محیط‌های شهری شلوغ مانند اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها، پیاده‌ روها، وسط پارک‌ها، حاشیه خیابان‌ها، فضاهای سبز، چهار راه‌ها و جاده‌های دوطرفه یا بلوارها نصب می‌شود تا مخاطبانی که در هر دو طرف مسیر در حال تردد هستند بتوانند به‌ راحتی پیام طرفین بنر را ببینند.

لایت باکس تبلیغاتی (Light Boxes advertising)

یکی از مدرن‌ترین و جذاب‌ترین روش‌های تبلیغات محیطی، لایت باکس‌ها هستند که معمولاً در قالب یک باکس پلاستیکی، چوبی و آلومینیومی ساخته می‌شوند و رویه آنها از جنس پلکسی و پلکسی گلس رنگی و کریستالی است. برای طراحی لایت باکس از چاپ بک لایت استفاده می شود. تابلو لایت باکس را می‌توان در فضاهایی مانند مراکز خرید، فروشگاه‌ها، پاساژها، بیمارستان‌ها، راه‌ آهن، خیابان‌ها، مترو، فرودگاه‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی و هر مکان دلخواه دیگر که رفت و آمد در آن زیاد است نصب کرد.

بروشور (Brochure)

بروشور یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تبلیغات محیطی است که جهت تبلیغ خدمات یا معرفی محصولات استفاده می‌شود. بروشورها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند که روی آن متن و طرح مربوط به برند، محصول یا خدمت به چاپ می‌رسد.

تبلیغات هوایی (Aerial advertising)

تبلیغات هوایی یک روش جذاب و خلاقانه از انواع تبلیغات محیطی است که با استفاده از هواپیما یا وسایلی مانند بالن، نمایش تبلیغات در آسمان امکان ‌پذیر می‌شود.

بیلبورد دوچرخه (Billboard bicycle)

تبلیغات بیلبورد دوچرخه نوعی تبلیغات محیطی است که در قسمت پشت دوچرخه قرار می‌گیرد تا افراد در حال تردد بتوانند تبلیغات محصولات یا خدمات کسب و کارها را به ‌راحتی مشاهده نمایند.

استیکر یا وینیل تبلیغاتی (Advertising Sticker or Vinyl)

چاپ استیکر یکی از پرطرفدارترین ابزارهای تبلیغات محیطی است که از نظر جنس به استیکر مات، استیکر براق، استیکر شفاف، شیشه‌ای یا ترنسپرنت، استیکر په په یا مخملی و استیکر مش تقسیم می‌شود. چاپ وینیل کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. از دکوراسیون داخلی منازل و ادارات گرفته تا بسته بندی محصولات، همگی برای زیباسازی یا تبلیغات بر روی بدنه وسایل نقلیه عمومی خود از چاپ استیکر پشت چسب‌دار استفاده می‌کنند.

تابلوهای فلکسی ایستگاه‌های قطار و فرودگاه (Flexy boards of train stations and airports)

تابلو فلکسی یکی از اقتصادی‌ترین سازه‌های تبلیغات محیطی است که با استفاده از آن می‌توانید محصولات و خدمات خود را هر چه بهتر در فرودگاه یا ایستگاه‌های قطار تبلیغ کنید. این تابلو تبلیغاتی به خاطر استفاده از منبع نور در پس‌ زمینه، انعطاف پذیری بالا، درخشان بودن، سطح براق و جلوه‌های بصری متنوع، موجب جذب نگاه مخاطبین زیادی به ‌سمت این تابلو شده‌ است. برای طراحی تابلو فلکسی از چاپ فلکس در عرض 3 متر و 5 متر استفاده می شود.

تلویزیون‌های شهری (Advertising TV screens)

تلویزیون شهری یا نمایشگر شهری نوعی تبلیغات محیطی دیجیتال است که از اتصال چند کابینت به ابعاد حدودی یک متر در یک متر تشکیل‌ می‌شود. این سازه جهت نمایش تبلیغات ویدئویی کسب و کارها در محیط شهری و خیابان‌های پر رفت و آمد، کنار اتوبان‌ها، بزرگراه‌ها، استادیوم‌های ورزشی، بوستان‌ها، مراکز خرید و پاساژها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مبلمان شهری (Urban furniture advertising)

اشیا و تجهیزاتی مانند نیمکت‌ها، موانع ترافیکی، ستون‌ها، صندوق‌های پست، باجه‌های تلفن، ایستگاه‌های اتوبوس، ایستگاه‌های تاکسی، آب‌ خوری‌ها و سطل زباله جزو بهترین مبلمان شهری محسوب می‌شوند. این مکان‌ها به‌ عنوان نقطه‌ای ایده آل برای قرار دادن تبلیغات، جلوی چشم مخاطبان هستند.

بنر عرشه و پل (Bridge advertising)

بنر عرشه و پل‌های هوایی یکی از مؤثرترین روش‌های تبلیغات محیطی است که بر روی عرشه و پل‌های عابر پیاده در داخل و خارج از شهر نصب می‌شوند. برای طراحی این نوع تبلیغات از چاپ بنر استفاده می شود. این نوع سازه تبلیغاتی به‌ دلیل قرارگیری در کنار یا روی پل‌های هوایی در وسط جاده‌های پرتردد، معمولاً توسط رانندگان و مسافرانی که در داخل ماشین هستند قابل مشاهده ‌است.

بیلبوردهای بادی (Inflatable billboard)

سازه‌های بادی و بالن‌های تبلیغاتی یکی از جذاب‌ترین روش‌های تبلیغات محیطی هستند که امروزه در نمایشگاه‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیوار نگاری (Wallscape advertising)

تبلیغات دیوارنگاری یکی از اشکال تبلیغات محیطی است که معمولاً به‌ صورت نقاشی بر دیوارهای بیرونی ساختمان‌های نزدیک مراکز خرید و پارکینگ گاراژها رسم می‌شوند. چاپ بنر و پوستر دیواری گزینه‌های بسیار مناسب به ‌جای تبلیغات دیواری هستند.

استند تبلیغاتی (Advertising Stand)

یکی از اقتصادی‌ترین ابزار تبلیغات محیطی – نمایشگاهی، بنر استند است. این سازه از دو بخش بنر و پایه تشکیل شده که فضای کمی را اشغال می‌کند و امکان تعویض بدنه و قرار دادن بنر جدید بر روی پایه قدیمی وجود دارد. استند تبلیغاتی جهت اطلاع‌ رسانی و تبلیغات در فضای بیرونی نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، سالن‌های کنفرانس‌، خیابان‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز خرید و فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رول آپ تبلیغاتی (Advertising Roll Up)

یکی از اقتصادی‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای تبلیغات محیطی، رول آپ است. این ابزار تبلیغاتی دارای دو سایز استاندارد بوده و برای تبلیغات در راهروهای مراکز تجاری، داروخانه‌ها، فروشگاه‌ها، کلینیک‌ها، نمایشگاه‌ها، بانک‌ها و آموزشگاه‌ها یک گزینه بسیار مناسب است.

پوستر دیواری تبلیغاتی (Advertising Wall Poster)

پوستر دیواری یا چاپ کاغذ دیواری یکی از پر طرفدارترین المان‌های دکوراسیون داخلی است که در قالب رول‌های با عرض متغیر و طول‌های متنوع چاپ می‌شود. اما این متریال جهت اهداف تبلیغاتی، معرفی محصول و به‌ ویژه زیباسازی و دکوراسیون داخلی فضای غرفه نمایشگاهی کاربرد دارد.

جمع‌ بندی

خب به انتهای این مطلب رسیدیم! امیدواریم این مطلب به‌ تمامی سؤالات شما درباره تبلیغات محیطی (OOH) و ۱۷ روش مؤثر و پربازده تبلیغات محیطی پاسخ داده باشد. تبلیغات محیطی یا تبلیغات OOH به‌ عنوان یکی از روش‌های مؤثر باعث افزایش فروش و آگاهی از برند و در نهایت افزایش سود کسب و کارهای مختلف می‌شود. در واقع هدف اصلی تبلیغات محیطی جلب توجه و ارتباط با مخاطبان در مکان‌های پر از رفت و آمد است. بنابراین اگر می‌خواهید برای تبلیغ برند خود از انواع روش‌های تبلیغات محیطی استفاده‌ کنید، می‌توانید مجموعه ما را انتخاب کنید.

سؤالات متداول

چرا تبلیغات محیطی برای کسب و کارهای مختلف اهمیت دارد؟

انجام تبلیغات محیطی به ‌دلایل متعددی از جمله افزایش شناخت برند، تأثیر بصری قوی، استفاده در مکان‌های پرتردد، تأثیرگذاری بر تصمیمات مصرف‌ کننده و تعامل با مخاطبان ضروری و اجتناب‌ ناپذیر است.

تبلیغات محیطی چه معایبی دارد؟

پرهزینه بودن تغییرات
محدودیت در انتقال پیام پیچیده به مخاطبان
محدودیت در تعامل مستقیم با مشتری
بازه زمانی محدود
اشغال فضای محیطی
نیاز به اخذ مجوز و منع تبلیغ برخی محصولات

2 دیدگاه درمورد “تبلیغات محیطی (OOH) چیست؟ + ۱۷ روش مؤثر

  1. زهره باختری گفت:

    مطلب جالبی بودش. برای تبلیغات محیطی و انتخاب نوع خدمات چاپ تبلیغات محیطی خیلی میتونه کمک کننده باشه! ممنون

  2. علی حیدری گفت:

    مطلب جالبی بود. تابحال تبلیغات محیطی رو از این زاویه نگاه نکرده بودم. ممنون چاپ سبحان عزیز 👌🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *