کوتینگ چاپ UV چیست؟ چه کاربردی دارد؟

کوتینگ چاپ UV

کوتینگ چاپ UV نقش به سزایی در حوزه چاپ دیجیتال دارد، زیرا علاوه بر زیبایی محصول، باعث خشک شدن سریع و هم چنین محافظت از سطح محصول چاپی در برابر رطوبت، خراشیدگی و خط و خش می‌شود. در واقع پس از اتمام فرآیند چاپ محصول، می‌توان از این پوشش به ‌عنوان لایه تکمیلی یا به ‌اصطلاح پوشش کوتینگ بر روی تمامی یا قسمت‌های خاصی از سطح محصولات استفاده‌ کرد. پوشش کوتینگ بیشترین کاربرد را در چاپ uv روی متریال‌های مختلف مانند چاپ روی آینه، قاب گوشی، پاور بانک، تابلو کنواس، سرامیک، سنگ، پلاستیک و… دارد.

در تمامی صنایع مختلف می‌توان از چاپ با پوشش یووی برای هرچه جذاب‌تر شدن محصولات یا لوگوهای چاپ شده استفاده‌ کرد. تبلیغات، اطلاع رسانی، بازاریابی و معرفی محصولات و خدمات به مشتریان با استفاده از روکش کوتینگ، جذابیت خاصی به کار چاپ شده می‌دهد، به ‌طوری که از دیگر پوشش‌های چاپی متمایز می‌شود. به همین دلیل اگر علاقه دارید در مورد کوتینگ چاپ UV و کاربردهای آن بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما باشید.

کوتینگ چاپ UV

کوتینگ چاپ UV یا فرابنفش چیست؟

یکی از بهترین پوشش‌های چاپی که می‌توانید از آن برای ایجاد ظاهری مخملی یا مات به محصولات چاپی خود استفاده‌ کنید، کوتینگ UV است. پوشش UV یا اشعه فرابنفش، یک پوشش مایع براق و شیشه‌ای شکل است که به سطح محصولات چاپ شده درخشندگی خاصی می‌بخشد و روکشی شبیه به پوشش ایجاد می‌کند.

این روکش چاپی توسط چاپگر یووی بر روی بستر محصولات چاپی، چاپ شده و بلافاصله در معرض تابش اشعه ماورا فرابنفش قرار می‌گیرد که همین امر باعث خشک شدن سریع روکش چاپی می‌شود. کوتینگ چاپ یووی علاوه بر اینکه جلوه براق و چشم نوازی به محصولات چاپ شده می دهد، می‌تواند یک گزینه عالی برای محصولات تبلیغاتی مانند بروشور، کارت ویزیت، کاتالوگ، چاپ روی شیشه، چرم مصنوعی و… باشد.

کوتینگ چاپ UV روی پلکسی

لزوم استفاده از کوتینگ در چاپ uv

پوشش‌های UV نسبت به سایر پوشش‌های چاپی مانند وارنیش دارای مزایای متعددی هستند. این مزایا عبارتند از:

✔ مقاومت بالا کوتینگ یووی در برابر سرما، گرما، رطوبت، تابش مستقیم نور خورشید، خراشیدگی و ساییدگی

✔ امکان چاپ با بهترین کیفیت و وضوح رنگ بسیار بالا

✔ سازگاری پوشش یووی با محیط ‌زیست

✔ خشک شدن سریع پوشش کوتینگ با قرار گیری در معرض تابش اشعه ماورا فرابنفش

✔ امکان چاپ بر روی متریال‌های مختلف

✔ عدم نیاز به آماده‌سازی بستر چاپ

✔ پتانسیل بالا برای خلاقیت و نوآوری

کوتینگ چاپ UV روی شیشه

کاربردهای پوشش UV در صنایع مختلف

کاربردهای پوشش یووی بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید، از دکوراسیون داخلی منازل و زیباسازی محیط گرفته تا چاپ روی قاب گوشی و حتی فلش مموری، همگی از چاپ فلت بد یووی استفاده می‌کنند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین کاربردهای پوشش UV در صنایع مختلف اشاره می‌کنیم:

✔ چاپ روی فلز برای ساخت تابلوهای فلزی، استندهای رومیزی، تابلو راهنمای طبقات و سردر شرکت‌ها

✔ چاپ روی چوب طبیعی جهت مصارف گوناگون از جمله چاپ روی لوازم چوبی، چاپ عکس روی ام‌ دی‌ اف و شاسی چوبی

✔ استفاده از چاپ روی پلکسی در صنعت دکوراسیون داخلی و خارجی منازل و ادارات، سقف کاذب و ساخت انواع استند نمایشگاهی

✔ چاپ پلی کربنات برای استفاده در پنل راهنمای دستگاه‌های صنعتی، روکش روی ال‌ سی‌ دی انواع دستگاه‌های الکترونیکی و ابزارآلات دیجیتال صنعتی

✔ چاپ کامپوزیت در نماهای ساختمانی، غرفه‌های نمایشگاهی، پارتیشن‌بندی و پوشش دهی ستون

کوتینگ چاپ UV روی چوب

جمع‌ بندی

خب به انتهای این مطلب رسیدیم! امیدواریم در این مقاله با مفهوم کوتینگ چاپ UV و هم چنین مهم‌ترین کاربردهای پوشش یووی در صنایع مختلف به‌ خوبی آشنا شده باشید. پوشش کوتینگ یک لایه محافظتی نازک است که بر روی محصولات چاپ شده اعمال می‌گردد تا در برابر عوامل محیطی و صدمات از مقاومت و استحکام لازم برخوردار باشد.

این نوع روکش چاپی توجه بسیاری از مؤسسات و کسب و کارهای کوچک و بزرگ را در حوزه تبلیغات محیطی و بازاریابی به‌ سمت خود جلب کرده است. به‌ طوری که صاحبان مشاغل از این نوع روکش چاپی برای افزایش ماندگاری محصولات چاپ شده خود استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید برای اولین بار از کوتینگ چاپ uv استفاده ‌کنید اما به مشاوره یا راهنمایی بیشتری در مورد این نوع روکش چاپی نیاز دارید، می‌توانید به مجموعه ما اعتماد کنید.

سؤالات متداول

آیا استفاده از کوتینگ در چاپ، استحکام محصولات را تضمین می‌کند؟

بله، استفاده از کوتینگ با کیفیت در زمان چاپ روی سطح محصولات باعث افزایش دوام و مقاومت محصول در برابر آسیب‌های احتمالی می‌شود و شما می‌توانید پس از چاپ از ماندگاری محصولات خود مطمئن باشید.

چه زمانی از کوتینگ برای چاپ uv استفاده کنیم؟

در بیشتر موارد، پوشش کوتینگ به محافظت و بهبود محصول نهایی چاپ شده کمک می‌کند. استفاده از این پوشش روی محصولات چاپ شده مانند چوب و MDF، آسمان مجازی، شاسی چوبی، آینه، پلکسی، سنگ، شیشه، فلز، کاشی، پارکت، کامپوزیت، مولتی استایل، فلش مموری، هارد اکسترنال، پازل، پاور بانک و چرم مصنوعی و طبیعی توصیه می‌شود. زیرا وجود این قابلیت در چاپگر یووی به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید کدام نوع پوشش برای پروژه مدنظر شما مناسب‌تر است.

2 دیدگاه درباره «کوتینگ چاپ UV چیست؟ چه کاربردی دارد؟»

  1. هما گفت:

    کوتینگ قبل از چاپ شیشه استفاده می‌شود یا بعد از چاپ شیشه که تمام شد روی چاپ خود را کوتینگ میزنیم

    1. سبحان پرینت گفت:

      سلام همای عزیز
      چاپ روی شیشه با دستگاه چاپ یووی انجام میشه و نیاز به کوتینگ نداره. کار کاملا ضد آب، ضد خش و مقاومه. برای سفارش میتونید با واحد یووی ما تماس بگیرید – 09122025628

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *