تفاوت RGB و CMYK در چاپ چیست؟

تفاوت rgb و cmyk

اغلب صاحبان مشاغل و کسب و کارهای کوچک و بزرگ و هم چنین مشتریانی که به‌ دنبال مشاوره در صنعت چاپ مخصوصاً چاپ دیجیتال هستند، از ما سؤال می‌پرسند که تفاوت RGB و CMYK در چاپ چیست؟
در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که CMYK و RGB جزو مناسب‌ترین سیستم‌های رنگی هستند که توسط اکثر چاپخانه‌ها در حین طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، اگر شما هم علاقه‌مند هستید در مورد تفاوت چاپ RGB و CMYK اطلاعات بیشتری به‌ دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

تفاوت rgb و cmyk

مد رنگی CMYK چیست؟

مد رنگی CMYK بر اساس رنگ‌های اصلی آبی فیروزه‌ای (Cyan)، ارغوانی (Magenta)، زرد (Yellow) و مشکی (Black) تشکیل شده ‌است که به‌عنوان چهار رنگ هم شناخته می‌شود. در صنعت چاپ دیجیتال، این رنگ‌ها برای ایجاد تصاویر چاپی به‌صورت فیزیکی با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا طرح نهایی چاپ شده بر روی متریال از کیفیت خوبی برخودار باشد. دلیل موفقیت سیستم رنگی CMYK این است که با افزودن رنگ‌ها، نور جذب یا حذف می‌شود تا رنگ‌های مورد نظر ایجاد شوند.

رنگ‌های تولید شده در CMYK تا حدودی مات هستند و شفافیت رنگی کافی ندارند، این به ‌دلیل بازتاب نور بر روی رنگ‌های چاپ شده ‌است. دستگاه چاپ دیجیتال علاوه بر ترکیب 4 رنگ اصلی CMYK (فیروزه‌ای، ارغوانی، زرد و مشکی) یک لایه رنگ سفید به‌عنوان رنگ پنجم به‌رنگ‌ها در فرآیند چاپ اضافه می‌کند. به‌ عنوان مثال در چاپ فلت بد محصولات با سطوح تیره و مشکی مانند سنگ، چوب، فلز، پلاستیک، سرامیک، بتن و CD، ابتدا یک لایه رنگ سفید به سطح محصولات اضافه شده و سپس رنگ اصلی متناسب با طرح روی آن چاپ می‌شود.

مد رنگی RGB چیست؟

مد رنگی RGB براساس سه رنگ اصلی قرمز (Red)، سبز (Green) و آبی (Blue) تشکیل شده است که در آن طرح‌های چاپ شده درست همانند رنگ صفحه نمایش هستند. سیستم رنگی RGB بیشتر کاربرد را در صنعت چاپ و تبلیغات دیجیتال، نمایشگرهای خانگی و صنعتی، طراحی‌های مختص وبسایت ها، برنامه‌های ویرایش عکس (از جمله فتوشاپ) و وسایل الکترونیکی مانند دوربین‌ها، تلویزیون‌ها و مانیتورهای کامپیوتر دارد.
دلیل این‌ که برخی از چاپخانه‌ها از حالت رنگی RGB برای چاپ محصولات خود استفاده می‌کنند این است که 4 رنگ اصلی مانند قرمز، سبز و آبی با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا گسترده‌ترین طیف رنگ‌ها را فراهم کنند. مد رنگی RGB باعث ایجاد رنگ سفید می‌شود، بنابراین می‌توانید انواع طرح‌ها و نقش‌های متنوع و جذاب را بر روی محصولات با سطح سفید یا رنگ روشن چاپ کنید.

تفاوت rgb و cmyk

کدام سیستم رنگی برای چاپ دیجیتال مناسب‌تر است؟

بسیاری از چاپخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های چاپ دیجیتال برای چاپ به سیستم رنگی CMYK نیاز دارند تا رنگ‌ها را به بهترین دقت شکل ممکن با یکدیگر مخلوط کنند. به همین دلیل ممکن است مشکلاتی بعد از فرآیند چاپ و پس از آن توسط فتوشاپ کار پیش آمده باشد که از فرمت رنگ RGB استفاده کند.

تفاوت اصلی سیستم رنگی CMYK با RGB این است که اگر مد رنگی RGB (قرمز، سبز و آبی) را در رنگ‌های مختلف مخلوط می‌کنید، به‌رنگ سفید می‌رسید. در حالت رنگی CMYK، تمامی رنگ‌ها افتراقی هستند، بنابراین هرچقدر رنگ‌های بیشتری را با یکدیگر ترکیب کنید، رنگ‌های تیره‌تری به‌دست می‌آورید.

بنابراین نتیجه می‌گیریم که هیچ‌گونه برتری بین این دو مد رنگی وجود ندارد. البته اینکه کدام یک از حالت‌های رنگی CMYK و RGB مناسب هستند هم بستگی به هدف استفاده شما از طرح دارد. مدل رنگی CMYK برای مواقعی که قصد دارید طرح را روی بنر، فلکس و دیگر ابزارهای تبلیغات محیطی چاپ کنید یا از چاپ یووی رول استفاه کنید، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اگر می‌خواهید طرح را با هدف انتشار در ابزارهای دیجیتالی مانند تلفن همراه، وبسایت، تلویزیون، دوربین و بیلبورد دیجیتالی طراحی کنید باید از مد رنگی RGB استفاده ‌کنید.

تفاوت cmyk و rgb

نکات مهم برای استفاده از مدهای رنگی CMYK و RGB در چاپ

✔ قبل از چاپ مطمئن شوید که تصاویر و رنگ‌های RGB به CMYK تبدیل ‌شده‌اند.
✔ مطمئن شوید که متن 100% سیاه و سفید است.
✔ رنگ سفید در حالت CMYK صفر درصد است. به همین دلیل از چاپ رنگ‌های دیگر بر روی سطح محصول جدا خودداری کنید، زیرا طرح چاپ شده روی سطح محصول محو دیده‌ می‌شود.
✔ مد رنگی RGB برای چاپ دیجیتال و مد رنگی CMYK برای چاپ افست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع‌ بندی

خب، به انتهای این مطلب رسیدیم. در این مقاله فهمیدیم که تفاوت RGB و CMYK در چاپ چیست و با مناسب‌ترین سیستم رنگی در چاپ دیجیتال و نکات مهم برای استفاده از مدهای رنگی CMYK و RGB در چاپ آشنا شدیم. بنابراین اگر در مورد مطالب این مقاله سؤالی داشتید، می‌توانید در بخش نظرات آن را با ما مطرح کنید تا به‌طور تخصصی پاسخگوی سؤال شما عزیزان باشیم.

سؤالات متداول

برای چاپ دیجیتال بهتر است از CMYK یا RGB استفاده کنیم؟

دو سیستم رنگی CMYK و RGB جزو بهترین‌ها در طراحی گرافیکی هستند. به همین دلیل از RGB برای انجام کارهای دیجیتال و CMYK برای محصولات چاپی و تبلیغاتی استفاده می‌شود.

رایج‌ترین و کاربردی‌ترین برنامه‌ها برای طراحی و چاپ کدامند؟

✓ ادوبی فتوشاپ (Adobe Photoshop)
✓ ادوبی این‌دیزاین (Adobe InDesign)
✓ کورل (CorelDraw)
✓ ادوبی ایلاستریتور (Adobe Illustrator)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *