کاغذ دیواری سنتی؛ دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی

چاپ کاغذ دیواری سنتی ایرانی

زمان تخمین زده شده مطالعه: 8 دقیقه

دیواری با کاغذ دیواری سنتی سبز رنگ

یکی از جدیدترین و زیباترین المان هایی که در دکوراسیون داخلی و معماری ایرانی اخیرا مورد استفاده مشتریان قرار می گیرد، کاغذ دیواری سنتی است. استفاده از این سبک کاغذ دیواری، می تواند فضاهای منحصر به فرد و جذابی را ایجاد کند. همان‌طور که از نامش پیداست، کاغذ دیواری های سنتی، تصاویر و طرح هایی هستند که از معماری و طراحی ایرانی الهام گرفته شده اند. نقش‌های کاشی، گره، نقوش شکسته، نقوش گردان و نقوش اسلامی از جمله معروف ترین طرح های این نوع کاغذ دیواری به حساب می آیند؛ این طرح‌ها بسیار زیبا و آرامش بخش هستند و به محیط انرژی و گرمای محسوسی می‌بخشند.

تصاویر سنتی و اصیل ایرانی این احساس را به شما انتقال می‌دهند که با لمس کاغذ دیواری احساسی فراتر از یک تصویر و کاغذ معمولی پیدا خواهید کرد. در این مقاله قصد داریم، علاوه بر معرفی چاپ کاغذ دیواری سنتی و ایرانی، نقش و کاربرد آن در معماری و انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

.

درباره طرح و نقش‌های سنتی ایرانی بیشتر بدانیم

دیواری با کاغذ دیواری سنتی طرح گل سرخ

طرح و نقش های ایرانی و شرقی از دیرباز تاکنون حاوی معانی و نمادهای عمیقی بوده اند. این طرح ها با فرهنگ مردم ادغام شده و در زندگی آنها تاثیر چشمگیری داشته است. یکی از بهترین جلوه های نقوش ایرانی را می توان در بنای باستانی تخت جمشید مشاهده کرد. همچنین نمونه هایی از طرح و نقوش اسلامی در بناهای دوره عباسی اصفهان یافت می شود.

طی چند سال اخیر طراحان دکوراسیون و معماران داخلی به تدریج از روش‌های قدیمی دور شده و به استفاده از نقوش و طرح های سنتی روی آوردند. با گذشت زمان و با استفاده از خلاقیت تغییراتی در طرح های کاغذ دیواری به وجود آوردند که مناسب زندگی و دکوراسیون مدرن باشند. با این حساب آشنایی با مفهوم و معنای نمادین طرح‌های سنتی نه تنها شما را به سفری تاریخی می‌برد؛ بلکه به شما این امکان را می‌دهد که لوازم خانه خود را با آگاهی بیشتری نسبت به مفهوم نقوش تکمیل کنید.

.

بیشتر بخوانید: چاپ بنر و تبلیغات محیطی

.

به طور کلی طرح‌های ایرانی اسلامی به خاطر توسعه پذیری همواره در امور تزئینی و دکوراسیون داخلی پیشرو بوده اند. طرح و نقش های معروف ایرانی همانند خشت و موج، بته جقه، ختایی و کاشی، می‌توانند گسترش یابند و برای پوشش دهی سطوح و دیوار از آنها استفاده کرد. یکی از جلوه های نقوش سنتی را می توان در چاپ پوستر و کاغذ دیواری های سنتی ایرانی و همچنین در دکوراسیون سنتی و مدرن مشاهده کرد.

.

معرفی کاغذ دیواری سنتی

کاغذ دیواری طرح اسلیمی آبی فیروزه ای رنگ

کاغذ دیواری طرح سنتی شامل کاغذ دیواری هایی است که در آن‌ها از نقوش اسلیمی، بته جقه و کاشی‌های به سبک سنتی به کار رفته است. کاغذ دیواری سنتی و کلاسیک با توجه به علاقه روز افزون طراحان دکور داخلی و سلیقه مردم به بکارگیری از هنرهای سنتی و استفاده از المان‌های اصیل ایرانی در طرح‌ها و دکوراسیون داخلی و خارجی بناها، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. این گروه بر خلاف سایر طرح های کاغذ دیواری یکی از جذاب ترین طرح ها برای دکور خانه‌های ویلایی و دکوراسیون‌های سنتی هستند.

.

بهترین طرح های کاغذ دیواری سنتی 

این کاغذ دیواریها شامل طرح‌هایی مانند طرح کاشی، مشبک، نستعلیق، اسلیمی، کاشی و گچبری، و مجموعه‌ای از رنگ‌های جذاب، زنده و شاد هستند. این طرح‌ها دارای حداقل پیچیدگی‌های خاص و معنادار و کمترین تنالیته رنگ‌های تیره هستند و بیشتر سعی شده تا از طرح‌های زنده یا الهامگرفته از طبیعت زنده، هنر شعر اصلی ایرانی و خط نوشته‌های شکسته، تایپوگرافی، کالیگرافی و تن رنگ‌های سرخ گلگون، نارنجی، زرد و آبی نیلگون بهعنوان نمادی از سرزندگی و شادابی استفاده شود.

.

معرفی کاغذ دیواری مناسب برای سبک های مختلف دکوراسیون ایرانی

شناخت سبک‌های دکوراسیون داخلی، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین کارها در انتخاب دکوراسیون منزل است. اما برای علاقه‌مندان به کاغذدیواری‌های سنتی و طرح‌های ایرانی بسیار مهم است که بدانند دقیقاً در هر سبک، از کدامیک از طرحهای سنتی میتوان استفاده کرد، در طراحی صحیح و قانونمند دکوراسیون منزل بسیار حائز اهمیت است.

.

1. کاغذ دیواری طرح لوتوس و دکوراسیون کلاسیک

کاغذ دیواری طرح گل لوتوس

گل لوتوس یا نیلوفر آبی در ایران باستان نماد جاودنگی و سعادت ابدی بودهاست. این طرح به‌خاطر خطوط منحنی و ظریف در محصولات و طراحی‌های کلاسیک بهراحتی جای خود را باز کرده و به چشم مشتریان زیباتر جلوه میکند. کاغذ دیواری طرح لوتوس یکی از زیرمجموعه‌های طرح‌ سنتی و کاغذ دیواری سه‌بعدی اصیل ایرانی است و در دکوراسیون کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ویژگی های کاغذ دیواری طرح لوتوس

سبک کلاسیک دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به ‌فرد زیادی است و باعث تمایز بیش از حد این سبک با دیگر سبک‌های دکوراسیونی می‌شود، این سبک به هیچ عنوان با بی‌نظمی و شلوغی سر و کار ندارد، هر وسیله دکوری در مکان و محدوده مشخص خود قرار گرفته است. بهنوعی می‌توان گفت که این سبک یکی از سبک‌های منظم است که پایداری و استقامت خاصی را به فضا می‌بخشد.

.

2. کاغذ دیواری طرح سرو و دکوراسیون مدرن

کاغذ ذیواری طرح درخت سرو

سرو از دیرباز درخت معروف و مقدس ایرانیان بوده است. این درخت پیش از اسلام ریشه در باورهای زرتشتی و پس از آن ریشه در عقاید اسلامی داشته است. جایگاه سرو به قدری میان ایرانیان مقدس و محترم بوده که پادشاهان خود به کاشت آن‌ها اقدام کردند. طرح درخت سرو با حالتی پهن در اکثر بناهای مهم تکرار شده است. کاغذ دیواری طرح سرو از مجموعه کاغذ دیواری‌های سنتی است که در دکوراسیون سبک مدرن جایگاه ویژه‌ای دارد.

  • ویژگی های کاغذ دیواری طرح سرو

این سبک با تأکید بر فرم‌های شسته رفته، الگوهای معاصر، مصالح طبیعی و ایجاد جریان یکپارچه بین فضاهای داخلی و خارجی، ترکیبی از آسایش واقعی و شیک بودن را به ارمغان می‌آورد. ظاهر این سبک بین طبیعت و تصنع یعنی آنچه به‌ صورت طبیعی در دنیا وجود دارد و آنچه ساخته دست بشر است پل می‌زند. فضاهای داخلی مدرن دارای سبک ارگانیک هستند و زندگی را سخت نمی‌گیرند، همین ویژگی در سازه و تزئینات توانسته برای ورود پوسترهای سنتی به این سبک، جا باز کند.

.

3. کاغذ دیواری طرح ختایی و دکوراسیون ایرانی اسلامی

کاغذ دیواری سبز رنگ

طرح ختایی یکی از مهمترین طرحهای بعد از اسلام است که در انواع ظروف و لوازم میناکاری کاربردهای فراوانی دارد. این نقوش از نظر معنوی، هدفی اسلامی دارند و مشمول اشاره به بهشت و عوالم بالا می شود. هدف اصلی سبک دکوراسیون ایرانی اسلامی را می‌توان سادگی، صمیمیت و پایبند بودن به اصول معنوی و دینی بیان کرد. این سبک تمام تلاش خود را می‌کند تا شما را از تمامی مشغله‌های فکری که در بیرون از خانه اتفاق افتاده دور کند و مبانی اخلاقی و دینی را برای شما بازگو کند.

  • ویژگی های کاغذ دیواری طرح ختایی

در این سبک هیچ خبری از اشرافیت و مجلل بودن نیست و تأکید اصلی آن بر سادگی در محیط داخلی است. می‌توان این اصول را در تمام بخش‌های خانه مشاهده کرد. برای ایجاد محیطی با دکوراسیون ایرانی اسلامی به عناصری نیاز داریم که یکی از آن‌ها طرح‌های ختایی است و کاغذ دیواری طرح ختایی می‌تواند این الگو را محقق کند.

.

4. کاغذ دیواری طرح بته جقه و دکوراسیون نئوکلاسیک

کاغذ دیواری طرح بته جقه

بتهجقه که معمولاً در بین اکثر مردم با نام عمومی ترمه شناخته میشود نماد رسمی ایرانیان است. اگر به شکل این طرح دقت کنید، کاملاً شبیه به یک سرو سر افکنده است. این طرح را میتوان در بسیاری از بناها، ظروف، پارچهها، پنجرههای بورسی و کاشیهای پس از اسلام مشاهده کرد. تداوم این نقشها از گذشته تا حال حاضر، مهر تایید بر محبوبیت و شناخته شدن آنهاست. کاربرد این طرح در سبک دکوراسیون نئوکلاسیک به زیبایی به چشم می‌آید.

  • ویژگیهای کاغذ دیواری طرح بتهجقه

این سبک تمام ویژگی‌های اساسی سبک دکوراسیون کلاسیک را دارد و تلفیقی از آنهاست، اما سبک دکوراسیون کلاسیک با واقعیت خانه‌ها و آپارتمان‌های مدرن امروزی سازگارتر است. نئوکلاسیسم تعبیری مدرن از سبک دکوراسیون کلاسیک است؛ بنابراین ویژگی‌های مشخص سبک کلاسیک تقریباً بدون تغییر حفظ شده است. اگرچه از لحاظ بصری ممکن است ساده به نظر برسد، اما هنوز هم یک سبک غنی، لوکس و قابل احترام با مواد و دکوراسیون گرانقیمت است.

اساس طراحی نئوکلاسیک بر اساس نسبتهای خالص، خطوط روشن و هندسی پیچشی و طرح بته‌جقه است. این سبک دکوراسیون، بهترین گزینه برای پوشاندن دیوارها با کاغذ دیواریهای طرح بته‌جقه است.

.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی کاغذ دیواری سنتی و جایگاه چاپ کاغذ دیواری سنتی در دکوراسیون داخلی ایرانی پرداختیم. طرح و نقش های کاغذ دیواری سنتی بسیار متنوع است و هر کدام از آنها در دکوراسیون های داخلی مختلف نصب می شوند. البته هیچ کدام از این سبک و طرح ها نباید شما را محدود کند؛ به همین ترتیب شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود و مناسب سبک دکوری که دارید، از هر طرحی که مورد علاقه شماست، استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *