نکاتی طلائی برای طراحان خلاق؛ ترفندهای طراحی و چاپ

طراحی و چاپ

زمان تخمین زده شده مطالعه: 5 دقیقه

طراحی و چاپ

طراحی و چاپ در انواع چاپ بنر، چاپ یووی یا چاپ فلت بد جزو مشاغل پرهزینه محسوب می‌شود. باید بگوییم که این هزینه‌ها صرفا مالی نیستند، بلکه زمان صرف شده برای دیزاین یک طرح نیز بخشی از این هزینه ها است. چیزی که یک طراح و مشتری می‌خواهد، طرحی مطلوب و مناسب است و نهایتا یک کار چاپ شده با کیفیت عالی و بدون ایراد. این چیزی است که از طرف کارفرما و البته چاپخانه قابل قبول است. ما در این مطلب قصد داریم هر آنچه شما برای ارائه یک طرح چاپی عالی نیاز دارید، مفصل توضیح دهیم.

————-

تفاوت بین RGB و CMYK در طراحی و چاپ

اولین نکته ای که هر طراحی در ابتدای کار خود باید از آن مطلع باشد، و به آن دقت کند تفاوت بین مُد رنگی RGB و CMYK است. سیستم و ساختار نرم افزاری که طراحی و تنظیم رنگ‌ها را انجام می‌دهد، با سیستم چاپ و پرینت کار شما متفاوت است. نمایشگرها و سیستم‌های کامپیوتری از مود رنگی RGB استفاده می‌کنند.

این سیستم برای نمایش رنگ‌های مختلف از ترکیب سه رنگ اصلی آبی و قرمز و سبز استفاده می‌کند. اما در سیستم چاپ CMYK ما از ترکیب چهار رنگ اصلی آبی فیروزه ای، قرمز ارغوانی، زرد و سیاه برای به دست آوردن رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنیم. مد رنگی RGB گستره وسیع تری از رنگ ها را شامل می شود، که دقیقا همینجا مرکز اصلی بسیاری از مشکلاتی است که پس از چاپ و تحویل کار به مشتری دامن طراحان و ناظران چاپ را می‌گیرد.

—————-

مطالب خواندنی: 9 نکته طراحی برای سفارش چاپ بنر آنلاین

—————

طرحی که طراحان در مانیتور به مشتری نمایش می دهند، یا در گوشی های موبایل دست به دست می شود، براساس مد رنگی RGB است. این مُد رنگی توانایی نمایش بیش از 32000 رنگ را دارد، در حالی که سیستم های طراحی و چاپ قادر به چاپ حدود 16000 رنگ هستند. این یعنی خیلی از رنگ هایی که در مانیتور می بینید، امکان چاپ ندارند؛ یا در تناژهای روشن تر یا در تناژهای تیره تر چاپ می شوند.

طراحی و چاپ

————————–

بیشتر بخوانید: چاپ وینیل و انواع پوسترهای پشت چسبدار

———————

اهمیت تراکم پیکسل یا رزولوشن در طرح

همانطور که از نامش مشخص است، منظور از DPI تعداد نقاط در یک اینچ مربع است، یعنی تعداد نقاطی که چاپگر شما در هر اینچ مربع ایجاد می‌کند. در حالت ایده آل تنظیمات رزولوشن نرم افزار خود را 300 DPI در نظر بگیرید. بالاتر بردن این مقدار مزیتی ندارد، جز اینکه حجم فایل شما را بیهوده زیاد می کند.

زمانی که طراحی وبسایت انجام می دهید، رزولوشن صفحه و تصاویر اهمیت زیادی ندارند. اما زمانی که طراحی برای چاپ انجام می‌دهید، لازم است از تصاویر و فایل هایی با رزولوشن بالا و کیفیت مناسب استفاده کنید. در غیر این صورت خروجی طرح شما بی کیفیت و پیکسل پیکسل خواهد بود. برای گرفتن خروجی چاپ، DPI یک طرح خیلی مهم است.

————

بیشتر بخوانید: چاپ کنواس و انواع تابلوهای بوم نقاشی

—————————

بزرگنمایی تصاویر در طراحی چاپ

زمانی که به طرح خودتان روی مانیتور نگاه می‌کنید، احتمالا خیلی کامل و عالی به نظر می‌رسد. اما اگر آن را در ابعاد بسیار بزرگتر مانند بیلبورد یا یک بنر لارج فرمت و یا به طور چشمگیری کوچکتر مثل کارت ویزیت چاپ کنید، باید در نظر داشته باشید که چگونه و تا چه اندازه عناصر مختلف در طراحی باید کوچکتر یا بزرگتر شوند. از مهمترین عناصر مورد توجه در بحث بزرگنمایی بخش تایپوگرافی طراحی است.

مثلا برای اطمینان از اینکه متن استفاده شده در طراحی کارت ویزیت قابل خواندن باشد، پیشنهاد می‌شود که از فونت‌های نازک و ساده استفاده شود. اندازه آن نیز نباید به گونه ای باشد که پس از چاپ قابل خواندن نباشد، یا اینکه به سختی بتوان متوجه متون روی کارت ویزیت شد. از دیگر مشکلات مربوط به این بخش زمانی است که تصاویرتان را با اندازه ای بزرگتر از آنچه که هستند، چاپ می‌کنید. به ویژه زمانی که تصاویر نقطه بیتی هستند، باید آنها را با رزولوشن بالا استفاده کنید تا از تار شدن تصویر جلوگیری شود. اما تصاویر وکتوری نباید مشکلی در این زمینه داشته باشند، زیرا این تصاویر بی نهایت مقیاس پذیر هستند.

طراحی و چاپ

—-

بیشتر بخوانید: چاپ کاغذ دیواری و هر آنچه باید در این باره بدانید

—————-

اهمیت خوانایی متون و نگارش صحیح

بزرگترین خطاها در چاپ همیشه موارد کوچکی هستند که از چشم طراح و سایرین دور و بی اهمیت بوده اند. اشتباهات در چاپ قابل جبران نیستند، نمی توان مثل وبسایت به عقب برگشت و این اشتباهات را اصلاح کرد. در واقع اگر اشتباهی وجود داشته باشد به سادگی می‌توان گفت که پولتان را هدر داده اید.

حتما املا و نگارش کلمات را در کار خود بررسی کنید. اما در هر صورت شما با انجام این نوع بررسی به اندازه 75 درصد از راه را رفته اید و بسیاری از اشکالات باقی مانده اند. مواردی که ممکن است متوجه آنها نشوید، مانند اسامی اشتباه در تایپ اسم‌های خاص مثل اسم شرکت‌ها و مواردی که جزء غلط‌های املایی معمول نمی باشند.

شماره‌های تماس و آدرس‌های داخل متن و ایمیل و غیره و یا استفاده از فاصله و نیم فاصله در جای درست آن در افعال و حروف سجاوندی و غیره. به طور خلاصه، هر چیزی که ممکن است اشتباه باشد، احتمالا اشتباه خواهد بود، بنابراین بهتر است قبل از ارسال فایل و طراحی برای چاپ، هر چه بیشتر آن را بررسی کنید و ترجیحا برای این کار از یک چک پرینت استفاده کنید.

اینها فقط اصول اولیه آنچه که برای چاپ نیاز دارید بود. برای داشتن اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنم مقالات دیگر وبلاگ چاپ سبحان را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *