وینیل چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

چاپ وینیل چیست

زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

احتمالاً هنگام سفرهای درون شهری با مترو، اتوبوس‌های BRT و تاکسی‌های مسافربری برچسب‌های تبلیغاتی جذابی را دیده باشید که بر روی شیشه فروشگاه‌ها، کف زمین یا بدنه وسایل نقلیه عمومی نصب‌ شده‌اند و از خود بپرسید که چاپ وینیل چیست؟

چاپ وینیل چیست

در پاسخ به این سؤال، باید گفت که چاپ وینیل یا استیکر نوعی روش تبلیغاتی و تزئینی در صنعت چاپ دیجیتال است که به‌ منظور اطلاع رسانی یا تبلیغات بر روی سطوح صاف و مسطح مانند دیوار، چوب، شیشه، آینه، پلاستیک، فلز، قاب گوشی، پلکسی، مولتی استایل، پاور بانک، لپ‌تاپ و… نصب می‌شوند. کاغذ وینیل چاپ سبحان با توجه به نیاز مشتریان و همچنین اهداف تبلیغاتی و بازاریابی که برای چاپ آنها در نظر گرفته شده، به‌ صورت رولی و ابعاد سفارشی تولید می‌شوند.

چاپ وینیل به دلیل دارا بودن ویژگی‌ها و مزایای خاص، می‌تواند به عنوان یک ابزار تبلیغات محیطی در فضاهای باز و نمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین، اگر می‌خواهید بدانید وینیل چیست؟ و اینکه چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید. زیرا ما در این مقاله قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم که چاپ وینیل چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

وینیل چیست

چاپ وینیل چیست؟

استیکر یا وینیل چیست؟ وینیل متریالی است که در صنعت چاپ و تبلیغات محیطی به استیکر نیز شهرت دارد. وینیل در واقع یک لایه نازک از جنس PVC است که هم در تبلیغات فضای داخلی یا indoor و هم در تبلیغات فضای خارجی یا outdoor به کار می‌رود. کاغذ وینیل از نظر جنس به انواع مختلف چاپ وینیل مات، چاپ وینیل براق و چاپ وینیل شفاف یا شیشه‌ای تقسیم می‌شود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت چاپ استیکر وینیل یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین محصولات چاپ دیجیتال است که جهت پوشاندن عیب و ایرادات جزئی دیوار، تزئین و زیباسازی دکوراسیون داخلی منازل، مارکتینگ و هم‌چنین معرفی محصولات و خدمات کسب و کارها به مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کدام از وینیل‌های چاپ شده طول عمر و ماندگاری متفاوتی دارند، اما بخشی از این طول عمر به نوع جنس وینیل، کیفیت جوهر چاپ و نیز پوشش محافظتی رنگ و چاپ سطح آنها بستگی دارد.

وینیل های پشت چسب‌دار را می‌توانید بدون هیچ‌ گونه محدودیت در مکان‌های مختلف نصب کنید، زیرا از مقاومت و ماندگاری بالایی در برابر کشش، رطوبت، حرارت، خط و خش و صدمات ناشی از اشیا و عوامل محیطی برخوردار هستند و به‌ راحتی دچار رنگ پریدگی یا پارگی نمی‌شوند.

وینیل چاپ سبحان

انواع چاپ وینیل

برای چاپ انواع مختلف وینیل روش‌های متعددی وجود دارد که در ادامه به انواع چاپ وینیل از نظر جنس می‌پردازیم:

✓ چاپ وینیل مات

چاپ وینیل مات معمولاً برای فضای داخل یا محیط‌های که نور در آنجا زیاد است، استفاده می‌شود. زیرا به ‌خاطر سطح کاملاً یکنواخت و ماتی که دارد، برگشت نور پس از چاپ ندارد.

✓ چاپ وینیل براق

وینیل براق نیز دقیقاً مشابه وینیل مات است، با این تفاوت که سطح آن کاملاً براق و صاف است و معمولاً برای فضاهای داخل و محیط‌های که شدت تابش نور در آنجا کم است، استفاده می‌شود. چرا که به دلیل خاصیت براق بودن، برگشت نور پس از چاپ دارد.

✓ چاپ وینیل شفاف، شیشه‌ای یا ترنسپرنت

چاپ وینیل شفاف معمولاً برای فضای داخل یا فضاهایی که شدت تابش نور در آنجا زیاد است، استفاده می‌شود. چرا که به دلیل خاصیت براق بودن، برگشت نور پس از چاپ دارد. شکل ظاهری وینیل چاپ سبحان به صورت کاملاً شفاف و بدون رنگ است، به‌ طوری که تصاویر گرافیکی از هر دو طرف قابل مشاهده هستند.

چاپ برچسب وینیل

مهم‌ترین ویژگی‌های وینیل پس از چاپ

استفاده از چاپ وینیل در فضاهای باز و نمایشگاهی دارای ویژگی‌ها و مزایای مختلفی است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم:

1) کاملاً ضد آب و قابل شستشو
2) امکان چاپ در طول و عرض دلخواه مشتریان (بدون هیچ‌ گونه محدودیت)
3) دارای رنگ‌ها و طرح‌های مختلف
4) طول عمر و ماندگاری طولانی‌ مدت
5) تنوع در نوع جنس (سفید و شفاف) و پوشش سطحی (مات و براق)
6) دوام و مقاومت بالا در برابر رطوبت، شرایط نامساعد آب و هوایی، سایش، خراشیدگی، پارگی و رنگ‌ پریدگی
7) تمیز کردن و نگهداری بسیار آسان
8) گزینه‌ای ایده آل برای استفاده در فضاهای سربسته و محیط‌های باز
9) قابلیت نصب بر روی سطوح مختلف شیشه‌ای، پلاستیکی، فلزی، گچی و…
10) بهترین روش تبلیغاتی برای چاپ تمام رنگی
11) کیفیت چاپ بالا و نمایش رنگ‌ها به‌ شکل مناسب
12) ضخامت بافت و قابلیت چاپ پذیری بسیار بالا
13) هزینه بسیار پایین در مقایسه با سایر روش‌های تبلیغاتی

کاربردهای چاپ وینیل در تبلیغات و دکوراسیون

چاپ وینیل کاربردهای بسیار گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. حالا که فهمیدید چاپ وینیل چیست؟ اکنون زمان آن رسیده که با کاربردهای چاپ وینیل در تبلیغات محیطی و طراحی دکوراسیون داخلی آشنا شوید که عبارتند از:

1) قابلیت استفاده از وینیل پشت چسب‌دار در تزئینات و دکوراسیون فضای داخلی منازل، اتاق کار و اتاق کودک به عنوان جایگزینی برای کاغذ دیواری

2) نصب وینیل شیشه‌ای بر روی شیشه فروشگاه‌های بزرگ، سوپر مارکت‌ها، رستوران‌ها، فست‌ فودها و بوتیک‌ها

3) استفاده از وینیل براق برای درج تبلیغات روی درهای کرکره‌ای مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز تجاری و گاراژها

4) به ‌کارگیری وینیل شفاف برای پوشش دهی اتاقک‌های شیشه‌ای در ادارات دولتی و اماکن عمومی

5) نصب وینیل تبلیغاتی بر روی بدنه وسایل نقلیه عمومی

6) استفاده از چاپ وینیل و برچسب‌های معرفی جهت بسته بندی محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی

7) نصب وینیل تبلیغاتی بر روی بدنه ماشین‌های سنگین و ترنسفری

8) نصب وینیل براق بر روی زمین فضاهای عمومی مانند کف پله‌ها، راهروها، راه‌ پله‌ها، سنگ‌ فرش ها، ورودی فروشگاه‌ها، پیاده‌ روها و معابر عمومی

9) استفاده از وینیل تبلیغاتی بر روی بدنه پله‌های برقی، درها یا دیوارهای آسانسور

10) نصب چاپ استیکر تزئینی بر روی قاب گوشی موبایل، کیبورد، موس، استراحتگاه لپ‌ تاپ، اسکین و کاور لپ‌ تاپ

11) استفاده از چاپ وینیل برای تزئین سقف اتاق خواب یا سقف‌های کشسان

چاپ وینیل مات

وینیل با چه دستگاهایی چاپ می‌شود؟

چاپ وینیل نوعی فناوری چاپ پیشرفته است که توسط دستگاه چاپ یووی و دستگاه چاپ اکوسالونت انجام ‌می‌شود. چاپ استیکر یووی و چاپ استیکر اکوسالونت از جمله جدیدترین انواع خدمات چاپ مستقیم اجسام به شمار می‌روند که با استفاده از آنها می‌توانید طرح‌های متنوع را مستقیماً بر روی ورق‌های نازک استیکر چاپ کنید.

در فرآیند چاپ وینیل با دستگاه اکوسالونت، از جوهرهای با کیفیت و مرغوب استفاده می‌شود که به انسان و محیط زیست آسیبی نمی‌رساند. در حالی که لایه یووی روی استیکر، به روکش سطح استیکر ظاهری براق و زیبا می‌دهد و همچنین از استیکر در برابر نور خورشید، شرایط آب و هوایی، رطوبت و شستشو محافظت می‌کند.

روش نصب وینیل استیکر

ابتدا محل مورد نظر برای چسباندن وینیل را مشخص نمایید. در مرحله بعد محل مورد نظر را با اسپری شیشه ‌شور و دستمال کاملاً تمیز کنید و بگذارید تا به‌ صورت کامل خشک شود.

در این مرحله جهت نگهداری بهتر وینیل از چسب نواری استفاده کنید و لبه بالایی وینیل را روی خودش برگردانید تا از چسبیدن مجدد و حرکت آن جلوگیری شود. سپس با همکاری شخص دیگر، از قسمت پایین وینیل به آرامی شروع به کندن سلفون پشت وینیل نمایید.

حالا در این مرحله می‌توانید وینیل را به آرامی روی محل مشخص شده بچسبانید با کمک کاردک لاستیکی و نرم، از مرکز به‌ سمت بیرون وینیل بکشید تا حباب‌های هوا خارج شوند. در ادامه نوار چسب بالای وینیل را جدا کنید و با دستمال نرم، آب و رطوبت به جا مانده را خشک نمایید.

اگر هنگام برداشتن سلفون زیر وینیل حباب‌هایی ایجاد شد، با کاردک به آرامی حباب‌های زیر آن را به سمت بیرون تخلیه نمایید. اگر حبابی بر روی وینیل باقی‌ماند، با سوزن به آرامی سوراخی روی حباب ایجاد کنید و با انگشت هوا و آب را خارج کنید. پس از اتمام کار برای جلوگیری از خراشیدگی روی سطح وینیل، حتماً از اسپری آب استفاده‌ کنید.

***

جمع‌ بندی

خب به انتهای این مطلب رسیدیم! امیدواریم با مطالعه این مطلب، متوجه شده باشد که چاپ وینیل چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. همان طور که می‌دانید، چاپ وینیل یا استیکر یکی از محبوب‌ترین ابزارهای تبلیغات در فضاهای باز و نمایشگاهی است که از نظر جنس به انواع مختلفی تقسیم می‌شود و کاربرد هر کدام از آنها بسیار متنوع‌تر و گسترده‌تر از یک برچسب ساده است.
بنابراین، اگر تمایل به خرید یا سفارش وینیل یا استیکر را دارید یا اینکه می‌خواهید بدانید مواد و متریال به کار رفته در وینیل چیست؟ و بیشتر در چه مکان‌هایی کاربرد دارد، می‌توانید مجموعه ما را انتخاب کنید. وینیل چاپ سبحان توسط جدیدترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های چاپ اکوسالونت و چاپ یووی به چاپ می‌رسد تا خیال شما از بابت کیفیت محصولات چاپی راحت باشد.

سؤالات متداول

برای نصب وینیل به چه وسایلی احتیاج داریم؟

برای نصب چاپ استیکر یا وینیل بر روی سطوح مختلف به قیچی، دستمال پارچه‌ای نرم، کاردک، اسپری آب و سوزن نیاز دارید.


قیمت چاپ وینیل چقدر است؟

قیمت چاپ وینیل پشت چسب‌دار با توجه به مات، شیشه‌ای یا براق بودن آن متفاوت است و از متر مربعی 90.000 هزار تومان شروع می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *